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Yours, KOW

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Barbara Hammer, Hiwa K, Renzo Martens, Chris Martin, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony

Out Of The Dark

Jun 26 – Jul 31, 2016

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Most art stays in the dark. It slumbers in storage, rests in graphic-art cabinets, enjoys the climate-controlled environment in free port warehouses and museum basements, or catches dust up in the attic. Now and then a few pieces come to light, but what feels like 90 percent of the art in public and private collections is under lock and key, most of it permanently.

Die meiste Kunst bleibt im Dunkeln. Lungert in Depots, liegt in Grafikschränken, genießt Klimaschutz in Freihandelslagern und Museumskellern oder verstaubt auf dem Dachboden. Dann und wann kommt das eine oder andere davon ans Licht, aber gefühlte 90 Prozent öffentlicher und privater Kunstbestände finden sich – meist dauerhaft – hinter Schloss und Riegel.

KOW is no exception to the rule, though the art we keep at three locations and stored on numerous hard drives shouldn’t actually be there. It’s not ours—it belongs to the artists, and we’d all prefer to see it go sooner rather than later. But for the time being it’s sitting on shelves and waiting: leftover display pieces and unsold art-fair exhibits, studio works and biennial projects and many a challenging aesthetic production in wooden crates and cardboard boxes, in portfolios and folders, hoping, with us, for better days. Some of them circulate in exhibitions and then return into our care. Galleries are in no small part lending operations and logistics agencies.

Now we’ve prepared a special treat for ourselves: this summer, we’re bringing some beloved works we store and manage to light. Among them are objects by the artist group Ramon Haze, which, to our minds, was one of the most significant positions in Leipzig in the 1990s and is largely forgotten today. In a future in which art is unknown, the collector-detective Ramon Haze reconstructs fragments of the twentieth century’s art history—and makes a bit of a mess of it. For example, he classifies Andreas Baader’s bucket bombs and kitchen tiles by the obscure Ruth Tauer as eminent works from the past on a par with Jeff Koons’s floating basketballs: three pieces from Haze’s archival collection, which at one time took up several factory halls. In the 1960s, Franz Erhard Walther started thinking of being kept in storage as no less valid a condition for his objects (usually made of fabric) than being staged or used. Folded and packed up or laid out and in action: as Walther sees it, these are merely different phases that his open-ended conception of the work passes through. Most art, however, is different—put it away and it’s effectively gone.

Das ist bei uns nicht anders. Nur sollte die Kunst, die KOW an drei Standorten und in zahlreichen Festplatten auf dem Speicher hat, dort eigentlich gar nicht sein. Sie gehört nicht uns, sondern den KünstlerInnen und Künstlern, und uns allen wäre es lieber, sie befände sich bereits woanders. Einstweilen aber steht sie im Regal und wartet: verbliebene Ausstellungsstücke und liegengebliebenes Messegut, Atelierwerke und Biennalen-Projekte, manch schwer vermittelbare Fälle ästhetischer Produktion, die in Holzkisten und Pappkartons, Mappen und Dateiordnern mit uns auf bessere Zeiten hoffen. Einiges davon zirkuliert im Ausstellungsbetrieb und kehrt zu uns zurück. Galerien sind nicht zuletzt Verleih- und Logistikbetriebe.

Nun machen wir uns selbst die Freude, einige der Arbeiten, die wir schätzen, aufbewahren und verwalten, über den Sommer ans Licht zu holen. Darunter Objekte der Künstlergruppe Ramon Haze, die wir zu den signifikantesten Positionen der Neunzigerjahre in Leipzig zählen, und die heute weitgehend vergessen ist. In einer Zukunft, die keine Kunst mehr kennt, rekonstruiert der Sammler-Detektiv Ramon Haze Fragmente der Kunstgeschichte des 20. Jahrhunderts – und bringt dabei einiges durcheinander. So klassifiziert er Eimerbomben von Andreas Baader und Küchenfliesen der unbekannten Ruth Tauer ebenso als bedeutende Werke der Vergangenheit wie Jeff Koons’ schwimmende Basketbälle; drei Arbeiten aus Hazes Sammlungsarchiv, das einst mehrere Fabrikhallen umfasste. Für Franz Erhard Walther galt seit den Sechzigerjahren der Lagerzustand seiner meist aus Stoff gefertigten Objekte als gleichwertig mit deren Aufführung bzw. Benutzung. Ob eingefaltet und verpackt oder ausgebreitet und in Aktion, für Walther sind dies nur verschiedene Aggregatzustände seiner offenen Werkform. Für die meiste Kunst trifft das freilich nicht zu. Für sie gilt: Weg ist weg.

Franz Erhard Walther, Der Körper muss entsprechen II, 1984, Sewn dyed cotton fabric, wood
Alice Creischer, Showmaster Jacket, 1998, Fabrics, adhesive letters, thin cardboard
Chto Delat, The Worker Who Cut His Finger As A Strike, 2009, Mixed media
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Was the Venus de Milo a work of art during all the centuries it spent underground?
Potentially: yes. De facto: no.

War die Venus von Milo ein Kunstwerk, während sie all die Jahrhunderte unter der Erde lag?
Potenziell ja. Faktisch nein.

Behind the wooden slats of crates and layers of bubble wrap looms the dark realm of aesthetic inertia. It's a classical quandary of art theory: was the Venus de Milo a work of art during all the centuries it spent underground? Potentially: yes. De facto: no. Beginning in the mid-1980s, Chris Martin’s studio in Brooklyn filled up with hundreds of paintings, mostly in large formats, and eventually swelled into an enormous magazine only a few pictures managed to escape. It wasn’t until about a decade ago, when Martin’s art attracted international interest, that his stock started to thin out. We present “St. John of the Cross,” a major work from the 1990s, which has been parked at KOW since Martin’s retrospective at Kunsthalle Düsseldorf in 2011. In the case of Eugenio Dittborn, it was the geographical and cultural isolation of Chile under the Pinochet dictatorship that prevented his work from reaching a wider public audience, and so, from 1986 on, he participated in the international exhibition circuit by mailing his paintings on folded fabric panels—he dubbed them pinturas aeropostales—to addressees abroad.

More recently, Renzo Martens has relied on the Internet to bring the heavy clay sculptures created by the Congolese Plantation Workers Art League to Europe: instead of going to the trouble of arranging for shipment from the Congo, he sends 3D data sets to Holland, where the works are replicated in chocolate so they can be fed into the Western art market . “Why did I go into debt?” Dierk Schmidt asks in 1997; Alice Creischer’s Show Master Jacket (1999) is a caustically funny comment on the profit expectations that fuel the gallery business. In 2004, the Museum der bildenden Künste in Leipzig features in Clemens von Wedemeyer’s dramatic production of the art museum–as–homeless shelter. Barbara Hammer’s photographs documenting the feminist guerrilla actions she staged in empty museum halls in 1972 sat in her studio for four decades, unseen by anyone. Also on display are early videos by Frédéric Moser & Philippe Schwinger and selections from the expansive multipart installations of the Russian collective Chto Delat, plus works by Heinrich Dunst, Hiwa K, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Michael E. Smith, and Tobias Zielony.

Text: Alexander Koch / Translation: Gerrit Jackson / Photos: Ladislav Zajac

Hinter Kistenholz und Luftpolsterfolie liegt das dunkle Reich ästhetischer Ereignislosigkeit. Das Thema ist ein kunsttheoretischer Klassiker: War die Venus von Milo ein Kunstwerk, während sie all die Jahrhunderte unter der Erde lag? Potenziell ja. Faktisch nein. Chris Martins Atelier in Brooklyn füllte sich ab Mitte der Achtzigerjahre mit hunderten meist großformatiger Gemälde und schwoll allmählich zu einem gewaltigen Magazin an, aus dem nur wenige Bilder den Weg nach draußen fanden. Erst vor knapp zehn Jahren begannen sich die Bestände zu lichten, seit Martin international Beachtung fand. Mit „St. John of the Cross“ zeigen wir ein Hauptwerk der Neunzigerjahre, das seit seiner Retrospektive in der Kunsthalle Düsseldorf 2011 bei KOW parkt. Für Eugenio Dittborn war es die geografische und kulturelle Isolation Chiles während der Pinochet-Diktatur, die seine Arbeit von einer breiteren Öffentlichkeit fernhielt. So nutzte Dittborn ab 1986 den Postweg, um seine Malerei auf gefalteten Stoffbahnen als Pinturas Aeropostales außer Landes zu bringen und am internationalen Ausstellungsgeschehen teilzunehmen.

Renzo Martens wiederum nutzt das Internet, um die schweren Ton-Plastiken der Congolese Plantation Workers Art League, statt sie umständlich aus dem Kongo nach Europa zu verschiffen, als 3D-Datensätze zu versenden, in Holland aus Schokolade nachformen zu lassen und in den westlichen Kunstmarkt einzuspeisen. „Warum hab ich Schulden gemacht?“ fragt Dierk Schmidt 1997, während Alice Creischers Show Master Jacket von 1999 mit bissigem Witz die Gewinnversprechen des Galeriebetriebs kommentiert. Clemens von Wedemeyer setzt 2004 das Leipziger Bildermuseum als Obdachlosenunterkunft in Szene. Barbara Hammer dokumentiert 1972 ihre feministischen Guerilla-Aktionen in leeren Museumssälen – 40 Jahre lang lagerten ihre Fotografien ungesehen in ihrem Atelier. Daneben zeigen wir Videos aus dem Frühwerk von Frédéric Moser & Philippe Schwinger und Auszüge aus raumgreifenden Inszenierungen des russischen Kollektivs Chto Delat. Ebenso mit dabei sind Heinrich Dunst, Hiwa K, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Michael E. Smith und Tobias Zielony.

Text: Alexander Koch / Fotos: Ladislav Zajac

Out Of The Dark, Installation View KOW
Out Of The Dark, Installation View KOW
Michael E. Smith, Meat Wad, 2013, Printed Vinyl
Chto Delat, The Worker Who Cut His Finger As A Strike, 2009, Mixed media
Chto Delat, Sketch for the newspaper: #19: Experience of Perestroika, 2008, Ink on paper
Mario Pfeiffer in collaboration with Grandmother India and Markus Weisbeck, Taxi Sticker Artl, 2013, Self-adhesive PVC foil on paper (Detail)
Out Of The Dark, Installation View KOW
Heinrich Dunst, TO_TAL, 2014, Mixed media
Out Of The Dark, Installtion view KOW
Chto Delat, Things Are Learned (Other Things Are Not) To Frida Kahlo, 2015, Mixed textiles (sewed), vinyl paint
Chto Delat, Pink Panthers Party (PPP) vs. Maxim Gorky, 2015, Mixed textiles (sewed), vinyl paint
Out Of The Dark, Installation View KOW
Micheal E. Smith, Untitled, 2015, Sleeping bag, steel
Heinrich Dunst, TO_TAL, 2014, Mixed media
Michael E. Smith, Untitled I-III, 2013, Feathers, plastic on wooden strip, Ruth Tauer, o.T., o. J., Collection The Cabinet of Ramon Haze, Mixed media
Alice Creischer, Showmaster Jacket, 1998 (Detail)
Out Of The Dark, Installation View KOW
Out Of The Dark, Installation View KOW
Out Of The dark, Installation view KOW
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Contribution to Light. The Early Works of Barbara Hammer

, Barbara Hammer
Sep 13, 2018 – Jan 31, 2019

2018

Was euch am Leben hält, ist, was bei uns zu Asche zerfällt *

, Alice Creischer, Henrike Naumann, Mario Pfeifer, Michael E. Smith, Tobias Zielony
Sep 8 – Nov 10, 2018

EL OTRO, EL MISMO / THE OTHER, THE SAME

, Los Carpinteros
Apr 28 – Jul 21, 2018

Maskirovka

, Tobias Zielony
Mar 24 – Apr 15, 2018

Double Bodies

, Frédéric Moser & Philippe Schwinger
Feb 10 – Mar 17, 2018

Hotel Résistance

, Ahmet Öğüt
Nov 25, 2017 – Jan 28, 2018

2017

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 16 – Nov 5, 2017

Love Story

, Candice Breitz
Apr 29 – Jul 30, 2017

On the Possibility of Light

, Chto Delat
Feb 18 – Apr 9, 2017

On Fear and Education, Disenchantment and Justice, Protest and Disunion in Saxony / Germany

, Mario Pfeifer
Dec 1, 2016 – Apr 15, 2017

The Cabinet of Ramon Haze

Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

Things, Not Words

, Heinrich Dunst
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

2016

Barbara Hammer & Oswald Oberhuber

, Barbara Hammer, Oswald Oberhuber
Sep 17 – Nov 6, 2016

Out Of The Dark

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Barbara Hammer, Hiwa K, Renzo Martens, Chris Martin, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony
Jun 26 – Jul 31, 2016

The Citizen

, Tobias Zielony
Apr 30 – Jun 12, 2016

This Lemon Tastes of Apple

, Hiwa K
Apr 30 – Jun 12, 2016

Broken Windows 6.3

, Dierk Schmidt
Mar 12 – Apr 16, 2016

Cast Behind You The Bones Of Your Mother

, Clemens von Wedemeyer
Dec 19, 2015 – Feb 27, 2016

2015

Left To Our Own Devices

Sep 17 – Dec 5, 2015

A Summer Of Films

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Barbara Hammer, Renzo Martens, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony
Jun 28 – Jul 26, 2015

Approximation In The Digital Age To A Humanity Condemned To Disappear

, Mario Pfeifer
May 2 – Jun 25, 2015

A Lucky Day

, Renzo Martens
May 2 – Jul 26, 2015

Time Capsule

, Chto Delat
Feb 28 – Apr 18, 2015

Have A Crush

, Barbara Hammer
Jan 10 – Feb 14, 2015

Dream Lovers

, Tobias Zielony
Dec 6, 2014 – Feb 14, 2015

2014

Dämmstoffe

, Heinrich Dunst
Nov 1 – Dec 18, 2014

Pinturas Aeropostales

, Eugenio Dittborn
Sep 13 – Nov 23, 2014

Cool Drink on a Hot Day

, Chris Martin
May 3 – Jul 27, 2014

In The Stomach Of The Predators

, Alice Creischer
Mar 1 – Apr 19, 2014

2013

Körperformen

, Franz Erhard Walther
Nov 30 – Feb 13, 2013

40 cbm Of Earth From The Iberian Peninsula

Sep 14 – Oct 30, 2013

, Michael E. Smith

Michael E. Smith II
Apr 27 – Jul 13, 2013

Dignity

, Barbara Hammer
Feb 16 – Apr 14, 2013

Believers

, Alice Creischer, Chto Delat, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Tobias Zielony
Nov 10, 2012 – Feb 3, 2013

2012

Im Archipel

Sep 8 – Oct 21, 2012

Das Etablissement der Tatsachen The Establishment of Matters of Fact

, Alice Creischer
Apr 27 – Jul 22, 2012

Manitoba

, Tobias Zielony
Feb 3 – Apr 15, 2012

Tina Schulz

, Tina Schulz
Nov 5, 2011 – Jan 28, 2012

2011

A Formal Film In Nine Episodes, Prologue & Epilogue

, Mario Pfeifer
Sep 10 – Oct 28, 2011

Social Violence

Apr 30 – Jul 29, 2011

Barbara Hammer

, Barbara Hammer
Feb 12 – Mar 17, 2011

Franz Erhard Walther

, Franz Erhard Walther
Nov 6, 2010 – Feb 11, 2011

2010

Chris Martin

, Chris Martin
Sep 11 – Oct 24, 2010

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Jun 12 – Jul 25, 2010

Vele, Zgora

, Tobias Zielony
May 1 – Jun 5, 2010

The Fourth Wall

, Clemens von Wedemeyer
Jan 23 – Apr 22, 2010

Antirepresentationalism 3: Issues of Empathy Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony
Nov 28, 2009 – Jan 15, 2010

2009

Antirepresentationalism 2: Trouble with Realism. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony
Oct 17 – Nov 21, 2009

Antirepresentationalism 1: Politics of Redescription. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer
Sep 4 – Oct 10, 2009

KOW ISSUE 5: Spirituality and Anti-Universalism

, Chris Martin
May 1 – May 30, 2009

KOW ISSUE 4: THE SOCIAL USE OF SIGNS (OBLIGATION TO EXPRESS)

, Tina Schulz
Apr 3 – Apr 27, 2009

KOW ISSUE 3: Detroits' Post-Fordism

, Michael E. Smith
Mar 27 – Mar 29, 2009

KOW ISSUE 1: Participatory Minimalism

, Franz Erhard Walther
Feb 27 – Mar 21, 2009

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