Uncheck the box to avoid the aggregation and analysis of your behaviour data collected on this website. Done
Looking for something specific?
Just start typing anywhere to search anything.

Yours, KOW

, Mario Pfeifer

A Formal Film In Nine Episodes, Prologue & Epilogue

Sep 10 – Oct 28, 2011

DeutschEnglish

When he came to Mumbai, India, in 2010, Mario Pfeifer faced a problem that had already vexed Pier Paolo Pasolini and Louis Malle, who traveled to India in 1968, and many cinematic auteurs after them: What to show of a country and a culture that still strike the Western filmmaker as mostly unfamiliar and exotic? How would they avoid a colonialist perspective replete with standards of value they have brought with them? How might they catch a glimpse of what lies beyond the stereotypes about social inequality, about the misery of lower-caste life and the upwardly mobile middle classes, that dominate the critical picture of India in the minds of Westerners? Louis Malle thought it was impossible. In his classic "L’Inde Fantôme", he spends 378 minutes commenting on the limitations of his own view.


In Mumbai, Indien, stand Mario Pfeifer 2010 vor dem gleichen Problem, das schon Pierre Paolo Pasolini und Louis Malle 1968 bei ihren Indienreisen beschäftigte und zahlreiche Kinoautoren nach ihnen: Was lässt sich von einem Land und einer Kultur zeigen, die für Filmemacher westlicher Prägung meist noch immer unbekannt und exotisch scheinen? Mehr als eine kolonialistische Perspektive voller mitgebrachter Wertmaßstäbe? Wie ließe sich hinter die Stereotypen von sozialer Ungleichheit, vom Elend niederer Kasten und von aufstrebenden Mittelschichten schauen, die sich im kritischen, westlichen Indienbild allenthalben finden? Louis Malle schien das unmöglich. In seinem Klassiker "L‘Inde Fantôme" kommentiert er während 378 Minuten die Begrenztheit seines eigenen Blicks.

It is this problem that Mario Pfeifer’s 35 mm production "A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epilogue" addresses. We show the work as a multipart installation on three floors. Pfeifer uses lay actors to stage various perspectives on everyday life in Mumbai. Held together by a loose narrative, the open sequence of episodes arranges local sceneries as though in a kaleidoscope: a cab ride, fishermen on a river, a visit to a temple, workers in an ice factory. Pfeifer seeks out places that offer themselves as symptomatic sites to a social critique, talks to the citizens, researches backgrounds. He reenacts situations based on real situations and then shoots them a single time. Yet his gaze through the camera finally gives a surprising phenomenological twist to such methods of documentarism and realism: its attachment is solely to what is visible. Instead of looking for a filmic representation that seeks to do justice to the social world he finds, he gleans atmospheric details. And instead of offering a penetrating critique of what he sees, he focuses entirely on formal aspects: on colors and the qualities of materials, on stretches of time and sequences of motion, on sounds.


Diesem Problem stellt sich Mario Pfeifers 35mm-Produktion "A Formal Film In Nine Episodes, Prologue & Epilogue", die wir als mehrteilge Installation auf zwei Etagen zeigen. Mit Laiendarstellern inszeniert Pfeifer verschiedene Perspektiven auf den Alltag in Mumbai. Narrativ lose zusammengehalten, werden in einer offenen Folge von Episoden lokale Szenerien arrangiert wie in einem Kaleidoskop: eine Taxifahrt, Flussfischer, der Besuch eines Tempels, Arbeiter in einer Eisfabrik. Pfeifer geht an Orte, die sich einer Sozialkritik als symptomatisch anbieten, spricht mit den Akteuren, recherchiert Hintergründe. Er stellt Situationen nach, die auf realen Gegebenheiten basieren und dreht sie dann ein einziges Mal. Doch solchen Verfahren des Dokumentarismus und Realismus gibt sein Blick durch die Kamera schließlich eine überraschende phänomenologische Wendung: Er heftet sich allein ans Sichtbare. Statt nach einer filmischen Repräsentation, die der vorgefundenen sozialen Welt gerecht werden möchte, sucht er nach atmosphärischen Details. Anstatt das Gesehene kritisch zu durchdringen, konzentriert er sich ganz aufs Formale: auf Farben und Materialeigenschaften, auf Zeiträume und Bewegungsabläufe, auf Töne.

Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epislogue, Installation view, KOW, 2011
Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epislogue, Installation view, KOW, 2011

Pfeifer knows that there is no escaping the Western conditioning that informs his eye—but that does not stop him from seeing. So he formalizes what is happening and captures the inherent dynamism of the cinematographic apparatus in filmic tableaux he distributes across an exhibition architecture built for this purpose. Its rigorous and mannerist formal calculation suggests a kinship between his images and the paintings Gustave Caillebotte created around 1875, works that Jeff Wall also drew on. And not unlike Wall, Pfeifer not only does not align what can be seen of social landscapes, what can be shown of them, and what can be known about them—he does not even offer his audiences a coherent perspective of interpretation. Looking at what are allegedly social hot spots of a “developing country,” "A Formal Film" arrives at motifs of a disturbing beauty that defy easy consumption, either as exotica or as critical clichés. Mumbai remains, for the time being, the phenomenon that it already was for Louis Malle. Yet unlike Malle, Pfeifer distances himself from documentarism, casting even the posture of commentary and critical information in doubt: documentary social critique itself appears as a form of colonialist encroachment.


After presentations at the MMK, Frankfurt, and the Frankfurter Kunstverein, we show "A Formal" Film in Pfeifer’s first solo exhibition at a gallery. The work will then travel to the Nassauischer Kunstverein, Wiesbaden, and to New Delhi. A book will be published in 2012. Mario Pfeifer, who was born in Dresden in 1981, currently lives in Berlin.

Text and photos: Alexander Koch / Translation: Gerrit Jackson

Pfeifer weiß, dass er seinem westlich konditionierten Auge nicht entkommt - aber das hindert ihn nicht am Sehen. Also formalisiert er das Geschehen und fängt die Eigendynamik des cinematografischen Apparats in Filmtableaus, die er in einer eigenen Ausstellungsarchitektur verteilt. Ihr strenges, manieristisches Formkalkül rückt seine Bilder dabei in die Nähe der Gemälde Gustave Caillebottes um 1875, die wiederum Jeff Wall aufgriff. Und ähnlich wie Wall bringt Pfeifer das, was sich von sozialen Landschaften sehen, was sich von ihnen zeigen und was sich über sie wissen lässt, nicht nur nicht zur Deckung - er offeriert seinen Publika erst gar keine kohärente Deutungsperspektive. An vermeintlichen sozialen Brennpunkten eines „Entwicklungslandes“ findet "A Formal Film" 51 Minuten lang Motive von verstörender Schönheit, die sich nicht ohne Weiteres besetzen lassen, weder mit Exotismen noch mit kritischen Klischees. Mumbai bleibt so zunächst jenes Phantom, das es schon für Louis Malle war. Aber im Gegensatz zu Malle distanziert sich Pfeifer vom Dokumentarismus und zieht den kommentierenden, aufklärerischen Habitus dokumentarischer Sozialkritik selbst als kolonialistischen Übergriff in Zweifel.

Nach Präsentationen im MMK Frankfurt und dem Frankfurter Kunstverein zeigen wir "A Formal Film" in Pfeifers erster Galerie-Einzelausstellung. Stationen im Nassauischen Kunstverein Wiesbaden und in Neu Delhi folgen. 2012 erscheint eine Publikation. Mario Pfeifer, geboren 1981 in Dresden, lebt derzeit in Berlin.

Text und Fotos: Alexander Koch

Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epilogue, 2010, 35mm film / HD-multiple-projection for exhibition pace, color, stereo, 50min, Hindi, Tamil with English subtitles
Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epilogue, 2010, 35mm film / HD-multiple-projection for exhibition pace, color, stereo, 50min, Hindi, Tamil with English subtitles
Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epislogue, Installation view, KOW, 2011
Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epislogue, Installation view, KOW, 2011
Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epislogue, Installation view, KOW, 2011
Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epislogue, Installation view, KOW, 2011
Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epislogue, Installation view, KOW, 2011
Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epislogue, Installation view, KOW, 2011
Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epislogue, Installation view, KOW, 2011
Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epislogue, Installation view, KOW, 2011
Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epislogue, Installation view, KOW, 2011
Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epislogue, Installation view, KOW, 2011
Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epislogue, Installation view, KOW, 2011
Mario Pfeifer, A Formal Film in Nine Episodes, Prologue & Epislogue, Installation view, KOW, 2011

Current

  • Current
  • Upcoming
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009

Current

Upcoming

2019

His Master's Voice

, Alice Creischer
Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

Crusoe

, Eugenio Dittborn
Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

KOW MADRID: Contribution to Light. The Early Works of Barbara Hammer

, Barbara Hammer
Sep 13, 2018 – Jan 31, 2019

2018

Was euch am Leben hält, ist, was bei uns zu Asche zerfällt *

, Alice Creischer, Henrike Naumann, Mario Pfeifer, Michael E. Smith, Tobias Zielony
Sep 8 – Nov 10, 2018

EL OTRO, EL MISMO / THE OTHER, THE SAME

, Los Carpinteros
Apr 28 – Jul 21, 2018

Maskirovka

, Tobias Zielony
Mar 24 – Apr 15, 2018

Double Bodies

, Frédéric Moser & Philippe Schwinger
Feb 10 – Mar 17, 2018

Hotel Résistance

, Ahmet Öğüt
Nov 25, 2017 – Jan 28, 2018

2017

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 16 – Nov 5, 2017

Love Story

, Candice Breitz
Apr 29 – Jul 30, 2017

On the Possibility of Light

, Chto Delat
Feb 18 – Apr 9, 2017

On Fear and Education, Disenchantment and Justice, Protest and Disunion in Saxony / Germany

, Mario Pfeifer
Dec 1, 2016 – Apr 15, 2017

The Cabinet of Ramon Haze

, Ramon Haze
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

Things, Not Words

, Heinrich Dunst
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

2016

Barbara Hammer & Oswald Oberhuber

, Barbara Hammer, Oswald Oberhuber
Sep 17 – Nov 6, 2016

Out Of The Dark

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Barbara Hammer, Hiwa K, Renzo Martens, Chris Martin, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Ramon Haze
Jun 26 – Jul 31, 2016

The Citizen

, Tobias Zielony
Apr 30 – Jun 12, 2016

This Lemon Tastes of Apple

, Hiwa K
Apr 30 – Jun 12, 2016

Broken Windows 6.3

, Dierk Schmidt
Mar 12 – Apr 16, 2016

Cast Behind You The Bones Of Your Mother

, Clemens von Wedemeyer
Dec 19, 2015 – Feb 27, 2016

2015

Left To Our Own Devices

Sep 17 – Dec 5, 2015

A Summer Of Films

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Barbara Hammer, Renzo Martens, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony
Jun 28 – Jul 26, 2015

Approximation In The Digital Age To A Humanity Condemned To Disappear

, Mario Pfeifer
May 2 – Jun 25, 2015

A Lucky Day

, Renzo Martens
May 2 – Jul 26, 2015

Time Capsule

, Chto Delat
Feb 28 – Apr 18, 2015

Have A Crush

, Barbara Hammer
Jan 10 – Feb 14, 2015

Dream Lovers

, Tobias Zielony
Dec 6, 2014 – Feb 14, 2015

2014

Dämmstoffe

, Heinrich Dunst
Nov 1 – Dec 18, 2014

Pinturas Aeropostales

, Eugenio Dittborn
Sep 13 – Nov 23, 2014

Cool Drink on a Hot Day

, Chris Martin
May 3 – Jul 27, 2014

In The Stomach Of The Predators

, Alice Creischer
Mar 1 – Apr 19, 2014

2013

Körperformen

, Franz Erhard Walther
Nov 30 – Feb 13, 2013

40 cbm Of Earth From The Iberian Peninsula

Sep 14 – Oct 30, 2013

, Michael E. Smith

Michael E. Smith II
Apr 27 – Jul 13, 2013

Dignity

, Barbara Hammer
Feb 16 – Apr 14, 2013

Believers

, Alice Creischer, Chto Delat, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Tobias Zielony
Nov 10, 2012 – Feb 3, 2013

2012

Im Archipel

Sep 8 – Oct 21, 2012

Das Etablissement der Tatsachen The Establishment of Matters of Fact

, Alice Creischer
Apr 27 – Jul 22, 2012

Manitoba

, Tobias Zielony
Feb 3 – Apr 15, 2012

Tina Schulz

, Tina Schulz
Nov 5, 2011 – Jan 28, 2012

2011

A Formal Film In Nine Episodes, Prologue & Epilogue

, Mario Pfeifer
Sep 10 – Oct 28, 2011

Social Violence

Apr 30 – Jul 29, 2011

Barbara Hammer

, Barbara Hammer
Feb 12 – Mar 17, 2011

Franz Erhard Walther

, Franz Erhard Walther
Nov 6, 2010 – Feb 11, 2011

2010

Chris Martin

, Chris Martin
Sep 11 – Oct 24, 2010

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Jun 12 – Jul 25, 2010

Vele, Zgora

, Tobias Zielony
May 1 – Jun 5, 2010

The Fourth Wall

, Clemens von Wedemeyer
Jan 23 – Apr 22, 2010

Antirepresentationalism 3: Issues of Empathy Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Ramon Haze
Nov 28, 2009 – Jan 15, 2010

2009

Antirepresentationalism 2: Trouble with Realism. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Ramon Haze
Oct 17 – Nov 21, 2009

Antirepresentationalism 1: Politics of Redescription. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer
Sep 4 – Oct 10, 2009

KOW ISSUE 5: Spirituality and Anti-Universalism

, Chris Martin
May 1 – May 30, 2009

KOW ISSUE 4: THE SOCIAL USE OF SIGNS (OBLIGATION TO EXPRESS)

, Tina Schulz
Apr 3 – Apr 27, 2009

KOW ISSUE 3: Detroits' Post-Fordism

, Michael E. Smith
Mar 27 – Mar 29, 2009

KOW ISSUE 1: Participatory Minimalism

, Franz Erhard Walther
Feb 27 – Mar 21, 2009

Close