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Yours, KOW

Franz Erhard Walther

, Franz Erhard Walther

Nov 6, 2010 – Feb 11, 2011

DeutschEnglish

The work of Franz Erhard Walther has attracted critical attention since the mid 1960s. It becomes increasingly apparent not only how much he contributed to the development of an action-oriented concept of art in the second half of the 20th century, but also how his position continues to serve younger artists as inspiration.

Seit Mitte der Sechzigerjahre ist das Werk Franz Erhard Walthers in der Diskussion. Immer deutlicher wird, wie grundlegend sein Beitrag für die Entwicklung eines handlungsorientierten Kunstverständnisses in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts war und wie impulsgebend seine Position für nachfolgende Künstlergenerationen weiterhin ist.

The notion that one is permitted to look at art but not touch it, that there is some impregnable boundary between a work of art and our physical selves, our demeanor, our social roles, continues to provoke opposition. Walther was one of the forerunners in this protest, an exponent of a relational aesthetic avant la lettre, one that takes into account the physical nature of the work of art on a substantial level.

Walther’s work has been included in four documenta exhibitions. Since 1963 he has consistently championed the concept of sculpture as performance and participation, the notion that art is a collaborative event in which artist and public contribute on an equal footing. For Walther the “meaning” of a work has always been primarily what results from this collaboration, not something to be discovered through detached and solitary contemplation. His uncomplicated, straightforward objects and installations address their viewers with partly tactile, partly intellectual stimuli; they trigger the temptation to act, the desire to experience things in a physical way, and question their viewers’ positions in space and in relation to each other. As evolved over the last five decades, Walther’s oeuvre presents an exemplary variety of methodological approaches. It also illustrates the difficulties faced by any form of art that hopes for participation on the part of the public, with the intention of making the appreciation of art a more collective, even democratic enterprise.

Denn dass man Kunst nur anschauen aber nicht anfassen darf, dass also zwischen einem Kunstwerk und unserem Körper, unserem Verhalten, unserer Position und Verantwortung als Akteure im sozialen Raum eine unüberwindliche Grenze liegen soll, reizt immer noch zu Widerspruch. Franz Erhard Walther ist einer der Väter dieses Widerspruchs: Vertreter einer relationalen Ästhetik avant la lettre, die den Werkcharakter der Kunst substanziell erfasst.

Seit 1963 hat der viermalige Documenta-Teilnehmer kontinuierlich Brückenköpfe für einen performativen und partizipativen Skulpturbegriff gebaut - für eine Vorstellung von Kunst als kommunikatives Geschehen, zu dem Künstler und Publikum gemeinsam und auf gleicher Augenhöhe beitragen. Als „Bedeutung“ galt Walther immer primär das, was in dieser Kommunikation entsteht, nicht was sich allein und in stiller Versenkung vom Grunde eines Werkes heben lässt. An ihre Betrachterinnen und Betrachter richten seine unkomplizierten, geradlinigen Objekte und Installationen teils handfeste, teils gedankliche Benutzungsangebote, die den Handlungsimpuls, die Körperwahrnehmung und die relationale Verortung der Rezipienten im Raum sowie zu einander ansprechen und problematisieren. Dabei zeigt Walthers OEuvre in seiner Entwicklung über fünf Dekaden beispielhaft den methodischen Spielraum aber auch die Schwierigkeiten einer Kunst, die ihr Publikum zum Ko-Autor machen möchte in der Hoffnung, die kulturelle Praxis ließe sich auf kollektivere, vielleicht demokratischere Füße stellen.

Franz Erhard Walther, exhibition view, KOW, 2010
DeutschEnglish

His “escape from the picture” is apparent as an interest in open, flexible framing situations.

Sein „Ausstieg aus dem Bild“ wird als Interesse an offenen, flexibel modulierbaren Rahmensituationen erkennbar.

Our exhibition reprises some central themes and approaches in Walther’s work from the late 1950s to the present.

• We present the artist’s variant of a minimalist aesthetic that we have chosen to call “PARTICIPATORY MINIMALISM” (KOW ISSUE 1, 2009) as a way of distinguishing it from the canon of American Minimalist Art. In the period of early Minimalism, Walther conceived works similar in form but substantially different in intention. His sculptures, though intended as exhibition pieces, induce in viewers a desire to manipulate them and become physically involved. At the same time, the viewer’s actual participation is itself expected to be minimal.

• We trace how Walther first questioned the confinement of the picture support and then transcended it between 1960 and 1963. His “escape from the picture” is apparent as an interest in open, flexible framing situations. The objects stitched out of fabric from his “First Work Set” (1963–69) can be seen as the conceptual and sculptural consequence of this search for a sustainably dynamic dimension in his plastic work, one that also characterizes his architectonic space modules of the 1970s. For the first time the stitching technique itself, developed by the artist beginning in 1963 and realized by Johanna Walther, is illuminated more precisely.

• Ever since he first practiced typography at the School of Applied Art in Offenbach, one of Walther’s primary interests has been the formal organization of language, the design of text and idea. From the “Word Pictures” (1957–58) up to the “New Alphabet” from the years 1990–96, we illustrate how Walther’s aesthetic program continuously mediates between pictorial space (in drawing and sculpture), textual space (including book space), as well as the physical space of the active subject, and questions how they are interrelated.

The exhibition includes some thirty works–supplemented by documentary pictorial material–from various phases of the artist’s oeuvre. In cooperation with INTERNATIONALES JUGENDKUNST- UND KULTURHAUS SCHLESISCHE27 we invite Berlin teenagers to handle individual pieces of Walther’s and discuss them publicly. Please ask about times.

Curating, text and photos: Alexander Koch / Translation: Gerrit Jackson

Unsere Ausstellung resümiert zentrale Themen und methodische Fragestellungen des Werkes von Franz Erhard Walther, beginnend in den späten Fünfzigerjahren bis in die Gegenwart:

• Wir zeigen Walthers Variante einer minimalistischen Ästhetik, die wir in Abgrenzung zum Kanon der amerikanischen Minimal Art als „PARTIZIPATORISCHER MINIMALISMUS“ bezeichnet haben (KOW ISSUE 1, 2009). Zum einen entwickelte Walther der Minimal Art nahe stehende Formen als skulpturale Nutzungs- und Aufführungangebote, die sich dem Publikum als Anlass, Rahmen oder Projektionsfläche für dessen eigene Handlungsimpulse darbieten. Zum anderen ist die eigentliche Betrachterbeteiligung selbst minimalistisch angelegt.

• Wir zeichnen nach, wie Walther zwischen 1960 und 1963 die Begrenzung des Bildträgers zunächst thematisierte und dann überschritt. Sein „Ausstieg aus dem Bild“ wird als Interesse an offenen, flexibel modulierbaren Rahmensituationen erkennbar. Die aus Stoff genähten Objekte des 1. Werksatzes (1963-69) zeigen sich als konzeptionelle und bildnerische Konsequenz dieser Suche nach einer dauerhaft dynamischen Werkdimension, die auch die architektonischen Raummodule der Siebzigerjahre prägt. Erstmals wird dabei auch die Technik der Nähung genauer beleuchtet, die Franz Erhard Walther ab 1963 als künstlerisches Verfahren entwickelte und die Johanna Walther bis heute handwerklich umsetzt.

• Seit frühen typographischen Studien an der Werkkunstschule Offenbach ist die formale Organisation von Sprache, die Gestaltung von Text und Begriff, ein Kernthema Walthers. Von den „Wortbildern“ (1957-58) bis zum „Neuen Alphabet“ aus den Jahren 1990-96 zeigen wir, wie Walthers ästhetisches Programm zwischen dem bildnerischen Raum (der Zeichnung und der Skulptur), dem Raum der Terminologie (oft auch als Raum des Buches), und dem Realraum des handelnden Subjektes kontinuierlich vermittelt und ihr Wechselverhältnis befragt.

Die Ausstellung umfasst rund 30 Arbeiten verschiedener Werkphasen, die durch dokumentarisches Bild- und Textmaterial ergänzt werden. In Kooperation mit dem INTERNATIONALES JUGENDKUNST- UND KULTURHAUS SCHLESISCHE27 laden wir Berliner Jugendliche ein, Arbeiten Walthers zu benutzen und dabei öffentlich zu diskutieren. Termine bitte erfragen.

Konzept,Text und Fotos: Alexander Koch

Franz Erhard Walther, Mit drei Kammern, 1980, Cotton fabrics, 3 parts, 365 x 600 x 40 cm, Franz Erhard Walther Foundation
Franz Erhard Walther, Mit drei Kammern, 1980, Cotton fabrics, 3 parts, 365 x 600 x 40 cm, Franz Erhard Walther Foundation
Franz Erhard Walther, Mit drei Kammern, 1980, Cotton fabrics, 3 parts, 365 x 600 x 40 cm, Franz Erhard Walther Foundation
Franz Erhard Walther, exhibition view, 2010
Franz Erhard Walther, Vier Schreitsockel, gleiche Längen, 1975, Steel plates, 10 mm, 4 parts, 265 x 38 x 7 cm each
Franz Erhard Walther, Configuration from the work group Gesang des Lagers (Nr.15), 1989–1990, Cotton fabrics, 7 parts, 180 x 120 x 11 cm, exhibition view
Franz Erhard Walther, Configuration from the work group Gesang des Lagers (Nr.15), 1989–1990, Cotton fabrics, 7 parts, 180 x 120 x 11 cm, detail
Franz Erhard Walther, exhibition view, KOW, 2010
Franz Erhard Walther, Gefaltetes Tuch (gesäumt), 1963, Franz Erhard Walther Foundation, exhibition view, KOW, 2010
Franz Erhard Walther, Gefaltetes Tuch (gesäumt), 1963, Franz Erhard Walther Foundation, detail
Franz Erhard Walther, Gefaltetes Tuch (gesäumt), 1963, Franz Erhard Walther Foundation, exhibition view, KOW, 2010
Franz Erhard Walther, Vier Stellecken, 1963, Fibre board, untreated cotton, glue, 4 x 23.5–24 x 0.6 cm (opened), Franz Erhard Walther Foundation, Photo document by Timm Rautert
Franz Erhard Walther, Vier Stellecken, 1963, Fibre board, untreated cotton, glue, 4 x 23.5–24 x 0.6 cm (opened), Franz Erhard Walther Foundation, Photo document by Timm Rautert
Franz Erhard Walther, Zwei Stapel, 60 parts, From: Gesang der Wollgarnhüllen, 1962–1963, Envelopes, paper, glue, Two stacks, 11.3 x 9.5 x 16 cm each, Detail
Franz Erhard Walther, exhibition view, KOW, 2010
Franz Erhard Walther, Ausdehnung mit Zentrum, 1972, Two fibre boards, 220 x 150 x 1 cm each, Four iron angled posts, 235 cm each, 0.75 cm diameter, detail
Franz Erhard Walther, Proportionsbestimmungen, 1962 / 1972, (Proportionsbestimmung I, 1962, 31‘10 min, Proportionsbestimmung II, 1972, 8‘03 min), Video, loop, 39‘16 min, Production of Gerry Schum Fernsehgalerie, detail
Franz Erhard Walther, Proportionsbestimmungen, 1962 / 1972, (Proportionsbestimmung I, 1962, 31‘10 min, Proportionsbestimmung II, 1972, 8‘03 min), Video, loop, 39‘16 min, Production of Gerry Schum Fernsehgalerie, detail
Franz Erhard Walther, exhibition view, KOW, 2010
Franz Erhard Walther, exhibition view, KOW, 2010
Franz Erhard Walther, exhibition view, KOW, 2010
Franz Erhard Walther, exhibition view, KOW, 2010
Franz Erhard Walther, exhibition view, KOW, 2010
Test pieces from Johanna Test pieces and technical drawings from Walther‘s studio
Johanna Walther, studio 436 East 75th Street, New York, 1969 and studio Fulda, 1981
Conversation between Erich Witschke and Johanna Walther, Excerpt from: Franz Erhard Walther, Antworten. Trinitatskirche Köln, 1993
Franz Erhard Walther, exhibition view, KOW, 2010
Franz Erhard Walther, Kissen, 1962, 24 x 30.5 x 1.5 cm, Franz Erhard Walther Foundation
Franz Erhard Walther, 2 x 2 Nesselorden, 1963, Franz Erhard Walther Foundation, detail
Franz Erhard Walther, KOW, 2010, detail
Franz Erhard Walther, KOW, 2010, detail
Franz Erhard Walther, KOW, 2010, detail
Franz Erhard Walther, #5, 1. Werksatz, Elfmeterbahn, 1964, Plastic, nettle, foam, linen strips, lawn, straps, 1100 x 55 x 1.5 cm, straps, 16 cm each, Photo documents by Rainer Ruthenbeck and Timm Rautert
Test pieces and technical drawings from Johanna Walther‘s studio
Franz Erhard Walther, Ausdehnung mit Zentrum, 1972, Laser print and drawing, 2010
Franz Erhard Walther, #5, 1. Werksatz, Elfmeterbahn, 1964, Plastic, nettle, foam, linen strips, lawn, straps, 1100 x 55 x 1.5 cm, straps, 16 cm each, Photo documents by Rainer Ruthenbeck and Timm Rautert
Test pieces and technical drawings from Johanna Walther‘s studio
Franz Erhard Walther, exhibition view, KOW 2010
Franz Erhard Walther, exhibition view, KOW 2010
Franz Erhard Walther, Form R, 1994, Cotton fabric, foam, wood, 180 x 36 x 20 cm (6 parts)
Franz Erhard Walther, exhibition view, KOW 2010
Franz Erhard Walther, exhibition view, KOW 2010
Franz Erhard Walther, Form V, 1994, Cotton fabric and foam, 270 x 140 x 25 cm (3 parts)
Franz Erhard Walther, Sonate, 1958, Pencil and tempera on paper, 39.5 x 60 cm
Franz Erhard Walther Sonate, 1958 Pencil and tempera on paper 39.5 x 60 cm
Franz Erhard Walther, Configuration Rosa, 1992-1993, Cotton fabric, 180 x 130 x 11 cm (8 parts)
Franz Erhard Walther, Configuration Hellgrau, 1992-1993, Cotton fabric, 180 x 130 x 11 cm (8 parts)
Franz Erhard Walther Sonate, 1958 Pencil and tempera on paper 39.5 x 60 cm
Franz Erhard Walther, Werkzeichnungen, 1964-1971, Franz Erhard Walther Foundation
Franz Erhard Walther, Werkzeichnungen, 1964-1969, Franz Erhard Walther Foundation

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, Anna Boghiguian, Candice Breitz, CATPC, Alice Creischer, Chto Delat, Clegg & Guttmann, Heinrich Dunst, Anna Ehrenstein, Estate of León Ferrari, Peter Friedl, Sophie Gogl, Estate of Barbara Hammer, The Cabinet of Ramon Haze, Hiwa K, Simon Lehner, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Anna Ehrenstein & Rebecca Pokua Korang, Sophia Eisenhut & Max Eulitz, Hudinilson Jr., Pınar Öğrenci, Helena Uambembe
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, Anna Boghiguian, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Sophie Gogl, Estate of Barbara Hammer, Sandra Brandeis Crawford, Goshka Macuga, Monsieur Zohore
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, Candice Breitz, Marco A. Castillo, Dierk Schmidt, Sharona Franklin, Baseera Khan, Brilant Milazimi, Hana Miletic, Mie Yim
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, Estate of Barbara Hammer, Hudinilson Jr
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, Anna Boghiguian, Candice Breitz, Marco A. Castillo, Alice Creischer, Chto Delat, Heinrich Dunst, Anna Ehrenstein, Peter Friedl, Sophie Gogl, Clegg & Guttmann, Estate of Barbara Hammer, Hiwa K, Simon Lehner, Renzo Martens, Oswald Oberhuber, Mario Pfeifer, Santiago Sierra, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther
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, Mario Pfeifer
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, Anna Ehrenstein, Andrew Gilbert
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Downstairs: Two recent films

, Tobias Zielony
Sep 11 – Nov 7, 2020

OUT OF THE DARK II

, Candice Breitz, Chto Delat, Clegg & Guttmann, Alice Creischer, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, The Cabinet of Ramon Haze, Hiwa K, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Oswald Oberhuber, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Santiago Sierra, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, CATPC, Anna Ehrenstein, Christoph Schäfer
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Elena Asins
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, The Cabinet of Ramon Haze
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Michael E. Smith

, Michael E. Smith
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, Alice Creischer, Dierk Schmidt, Michael E. Smith, Brandlhuber+, Larissa Fassler, Adelita Husni-Bey, Peng!, Andrea Pichl, Andreas Siekmann, Bárbara Wagner & Benjamin de Burca, Weekend & Plaste, et al.
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Oberhuber. Un futuro.

, Oswald Oberhuber
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Clegg & Guttmann and Franz Erhard Walther

, Clegg & Guttmann, Franz Erhard Walther
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Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

Contribution to Light. The Early Works of Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
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Was euch am Leben hält, ist, was bei uns zu Asche zerfällt *

, Alice Creischer, Mario Pfeifer, Michael E. Smith, Tobias Zielony, Henrike Naumann
Sep 8 – Nov 10, 2018

EL OTRO, EL MISMO / THE OTHER, THE SAME

Los Carpinteros
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Maskirovka

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Double Bodies

, Frédéric Moser & Philippe Schwinger
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Hotel Résistance

Ahmet Öğüt
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On Fear and Education, Disenchantment and Justice, Protest and Disunion in Saxony / Germany

, Mario Pfeifer
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The Cabinet of Ramon Haze

, The Cabinet of Ramon Haze
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

Things, Not Words

, Heinrich Dunst
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

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Barbara Hammer & Oswald Oberhuber

, Estate of Barbara Hammer, Oswald Oberhuber
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Out Of The Dark

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Hiwa K, Renzo Martens, Chris Martin, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, The Cabinet of Ramon Haze
Jun 26 – Jul 31, 2016

The Citizen

, Tobias Zielony
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This Lemon Tastes of Apple

, Hiwa K
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Broken Windows 6.3

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Cast Behind You The Bones Of Your Mother

, Clemens von Wedemeyer
Dec 19, 2015 – Feb 27, 2016

2015

Left To Our Own Devices

Hito Steyerl
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A Summer Of Films

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Renzo Martens, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Screening program
Jun 28 – Jul 26, 2015

Approximation In The Digital Age To A Humanity Condemned To Disappear

, Mario Pfeifer
May 2 – Jun 25, 2015

A Lucky Day

, Renzo Martens, CATPC
May 2 – Jul 26, 2015

Time Capsule. Artistic Report on Catastrophes and Utopia

, Chto Delat
Feb 28 – Apr 18, 2015

Have A Crush

, Estate of Barbara Hammer
Jan 10 – Feb 14, 2015

Dream Lovers. The Films 2008–2014

, Tobias Zielony
Dec 6, 2014 – Feb 14, 2015

2014

Dämmstoffe

, Heinrich Dunst
Nov 1 – Dec 18, 2014

Pinturas Aeropostales

, Eugenio Dittborn
Sep 13 – Nov 23, 2014

Cool Drink on a Hot Day

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May 3 – Jul 27, 2014

In The Stomach Of The Predators

, Alice Creischer
Mar 1 – Apr 19, 2014

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Körperformen

, Franz Erhard Walther
Nov 30 – Feb 13, 2013

40 cbm Of Earth From The Iberian Peninsula

, Santiago Sierra
Sep 14 – Oct 30, 2013

Michael E. Smith II

, Michael E. Smith
Apr 27 – Jul 13, 2013

Dignity

, Estate of Barbara Hammer
Feb 16 – Apr 14, 2013

Believers

, Alice Creischer, Chto Delat, Estate of Barbara Hammer, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Tobias Zielony, Zanny Begg, Joseph Beuys, Arno Brandlhuber, Ines Doujak, Philippe Halsman, Adrian Piper, Pussy Riot, Christoph Schlingensief, Andreas Siekmann, Santiago Sierra, Andreas Slominski, Sean Snyder
Nov 10, 2012 – Feb 3, 2013

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Im Archipel

Arno Brandlhuber
Sep 8 – Oct 21, 2012

Das Etablissement der Tatsachen The Establishment of Matters of Fact

, Alice Creischer
Apr 27 – Jul 22, 2012

Manitoba

, Tobias Zielony
Feb 3 – Apr 15, 2012

Tina Schulz


Nov 5, 2011 – Jan 28, 2012

2011

A Formal Film In Nine Episodes, Prologue & Epilogue

, Mario Pfeifer
Sep 10 – Oct 28, 2011

Social Violence

, Santiago Sierra, Cady Noland
Apr 30 – Jul 29, 2011

Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
Feb 12 – Mar 17, 2011

Franz Erhard Walther

, Franz Erhard Walther
Nov 6, 2010 – Feb 11, 2011

2010

Chris Martin

, Chris Martin
Sep 11 – Oct 24, 2010

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Jun 12 – Jul 25, 2010

Vele, Zgora

, Tobias Zielony
May 1 – Jun 5, 2010

The Fourth Wall

, Clemens von Wedemeyer
Jan 23 – Apr 22, 2010

Antirepresentationalism 3: Issues of Empathy Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Ramon Haze, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Nov 28, 2009 – Jan 15, 2010

2009

Antirepresentationalism 2: Trouble with Realism. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Famed, Markus Dressen, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Eiko Grimmberg/ Arthur Zalewski, Mark Hamilton, Ramon Haze, Oliver Kossack, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau (Marcel Bühler, Alexander Koch), Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber
Oct 17 – Nov 21, 2009

Antirepresentationalism 1: Politics of Redescription. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Sep 4 – Oct 10, 2009

KOW ISSUE 5: Spirituality and Anti-Universalism

, Chris Martin
May 1 – May 30, 2009

KOW ISSUE 4: THE SOCIAL USE OF SIGNS (OBLIGATION TO EXPRESS)


Apr 3 – Apr 27, 2009

KOW ISSUE 3: Detroits' Post-Fordism

, Michael E. Smith
Mar 27 – Mar 29, 2009

KOW ISSUE 1: Participatory Minimalism

, Franz Erhard Walther
Feb 27 – Mar 21, 2009

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