Uncheck the box to avoid the aggregation and analysis of your behaviour data collected on this website. Done
Looking for something specific?
Just start typing anywhere to search anything.

Yours, KOW

Ostalgie

Henrike Naumann

Feb 2 – Apr 28, 2019

DeutschEnglish

Henrike Naumann’s first solo exhibition at KOW—it is also the gallery’s farewell show after ten years in the rooms at Brunnenstraße 9—explores the historical dimensions of a particular flavor of nostalgia: Ostalgie, the wistful yearning for life in socialist East Germany. As it happens, a nostalgic gesture is built into the exhibition venue itself: preserving the gap in the row of houses lining the street—it can still be seen on Google Street View—and transforming it into KOW’s showrooms, the 2009 structure by Arno Brandlhuber is a nod to a Berlin-Mitte that is no longer. Next door, a multimillionaire celebrated the twentieth anniversary of the fall of the Berlin Wall by having the words “Dieses Haus stand früher in einem anderen Land” (“This building once stood in a different country”) written on its façade in large letters, a cynical and almost hostile appropriation of historical memory.

Henrike Naumanns erste Einzelausstellung bei KOW, mit der sich die Galerie zugleich nach zehn Jahren aus ihren Räumen in der Brunnenstraße 9 verabschiedet, widmet sich den historischen Dimensionen einer besonderen Ausprägung von Nostalgie: der Ostalgie. Schon der Ausstellungsraum selbst beinhaltet eine nostalgische Geste: Die in der Architektur von Arno Brandlhuber konservierte Baulücke, die bei Google Street View noch immer besichtigt werden kann und aus der 2009 die Galerieräume von KOW entstanden, verweist auf ein untergegangenes Berlin-Mitte. Das Nebengebäude, das von einem Multimillionär anlässlich des 20. Jahrestages des Mauerfalls zynisch mit dem Spruch „Dieses Haus stand früher in einem anderen Land“ beschrieben wurde, markiert eine fast schon feindliche Erinnerungsaneignung.

Like any other sentiment in capitalism, Ostalgie has been merchandised. Henrike Naumann’s new video Die Monotonie des Yeah Yeah Yeah (the title quotes Walter Ulbricht), embedded in the original furnishings of a 1990s shoe store in Brandenburg, examines the nexus between the marketization of memories and the construction of a new East German identity. The piece focuses on the birth of today’s East Germans from the beat of dedicated Ostalgie club nights. In retrospect, Ralf Heckel, who invented the format, interprets the inaugural party on New Year’s Eve in 1994 as an ecstatic ritual of community formation that opened the door to “true spiritual freedom” for East Germans. Ostalgie products are the artefacts of this long-ago departure for a new world as well as mementos of an allegedly magical instant: “Not only were we allowed to say what we wanted, we were even free to sing what nobody wanted to hear.” (Ralf Heckel)

Ostalgie may be read as an individual and collective longing: as the projection, loaded with positive emotions, of a fictional East German society, an imagination cobbled together from media discourses and selective snippets of memory. This sentiment is at odds with the communist philosophy of history known as historical materialism. In the logic of history’s necessary progression, the past could not possibly have been better than the future. With the collapse of communism, the authoritarian rollback around the world, and the onset of global warming, however, the future has lost its allure as a social vision. On the other hand, Ostalgie is also a form of resistance, a “counter-memory” (Daphne Berdahl) that defies a hegemonic culture of memory and commemoration as much as the colonialization of East German lived realities.

Wie jedes andere Gefühl im Kapitalismus wurde auch die Ostalgie ökonomisiert. Henrike Naumanns neue Videoarbeit Die Monotonie des Yeah Yeah Yeah (Walter Ulbricht), eingebettet in das Originalmobiliar eines brandenburgischen Schuhladens der 90er Jahre, widmet sich dem Zusammenhang der Vermarktlichung von Erinnerung und der Konstruktion einer neuen ostdeutschen Identität. Es geht um die Geburt der Ostdeutschen aus dem Beat der Ostalgie-Parties. Deren Erfinder, Ralf Heckel, deutet in seiner Selbsterzählung die erste Ostalgie-Party in der Silvesternacht des Jahres 1994 als ekstatisches Vergemeinschaftungsritual, das die „wirkliche Freiheit des Geistes“ der Ostdeutschen ermöglichte. Ostalgie-Produkte sind die Artefakte dieses längst vergangenen Aufbruchs, gleichzeitig sind sie Erinnerungen an einen vermeintlich magischen Moment: „Wir durften nicht nur sagen, was wir wollten, wir konnten sogar singen, was niemand hören wollte.“ (Ralf Heckel)

Ostalgie lässt sich als ein individuelles und kollektives Sehnsuchtsgefühl betrachten: als positiv empfundene Projektion einer fiktiven DDR-Gesellschaft, die sich aus medialen Diskursen und selektiven Erinnerungsfetzen zusammensetzt. Dieses Gefühl steht im Widerspruch zur kommunistischen Geschichtsphilosophie des historischen Materialismus. In der Logik des gesetzmäßigen Fortschritts der Geschichte konnte die Vergangenheit unmöglich besser sein als die Zukunft. Mit dem Zusammenbruch des Kommunismus, dem globalen autoritären Rollback und der Erderwärmung hat die Zukunft jedoch als Gesellschaftsentwurf ihre Attraktivität verloren. Auf der anderen Seite ist Ostalgie auch eine Form des Widerstands, eine Gegen-Erinnerung („counter-memory“, Daphne Berdahl), die sich einer hegemoniale Erinnerungs- und Gedenkkultur ebenso entgegenstellt wie einer Kolonialisierung ostdeutscher Lebenswelten.

Henrike Naumann, Ostalgie, Exhibition view KOW 2019, photo: Ladislav Zajac

The linear sequence of stages envisioned by the Marxist model of social development and the capitalist growth paradigms share a positive point of reference: the primordial hunter-gatherer society as a projection of the human foundations of sociality. In the gallery’s ground-floor showroom, Naumann’s new installation Ostalgie (Urgesellschaft) turns the spotlight on the materiality of anthropological narratives and reactionary social models. East German everyday objects mingle with cartoonish furniture for a Flintstonesque “neo-Paleolithic” (Markues). Naumann’s work inquires into the abiding appeal of utopias that promise to reduce the complexity of contemporary life and beckon with the construction of an ostensibly simple past. Sexual, racial, and social structures that are unmistakably steeped in violence and raw power are the intellectual constants of this imaginary “retrotopia” (Zygmunt Bauman). The ground that no longer holds firm becomes the wall.

Mass unemployment, the devaluation of people’s achievements, flexibilization, and the disintegration of social bonds were the landmarks of an East Germany that looked like a jungle; until 1995, West German public officials who volunteered to chart it were paid what was known as the outback bonus. Only in this “land before our time” (Littlefoot) did the “East Germans” come into being as an identifiable demographic recognized as such by both its members and outsiders. Ostalgic feelings, products, and practices are the immaterial and material expressions of the active making of cultural difference.

Probing the sediments of the past, Martin Hoop is a mine shaft leading down into the cryptic semiotic systems of the years after the fall of the Wall. 2000, an ensemble on view in the downstairs gallery, combines recent and earlier sound and video pieces to trace the genesis of the challenges of Germany today. This is the soil in which Ostalgie struck deep roots. Unemployed miners, dangerous far-right crackpots, a fanatical fundamentalist, and the hard-boiled executive Birgit Breuel, who led the privatization of East Germany’s industries and was commissioner general of the 2000 world’s fair in Hanover: they are the protagonists who put their stamps on the post-socialist crash and redevelopment. Furniture, rugs, and TV sets anchor the recollection of a future frozen in an infinitely distant yet recent past.

Text: Clemens Villinger / Translation: Gerrit Jackson / Editing: Kimberly Bradley
Photos: Henrike Naumann, Ladislav Zajac

Das lineare Treppenmodell marxistischer Gesellschaftsentwicklung und das kapitalistische Wachstumsparadigma teilen einen positiven Bezugspunkt: die Urgesellschaft der Sammler und Jäger als eine Projektion der menschlichen Fundamente des Sozialen. Naumanns neue Installation Ostalgie (Urgesellschaft) nimmt im Erdgeschoss der Galerie die Materialität anthropologischer Narrative und reaktionärer Gesellschaftsentwürfe in den Blick. DDR-Alltagsobjekte vermischen sich mit cartooneskem Mobiliar zu einer flintstonehaften „Neosteinzeit“ (Markues). Naumanns Arbeit fragt nach der Anziehungskraft von Utopien, deren Versprechen darin liegt, die Komplexität der Gegenwart zu reduzieren und eine vermeintlich einfache Vergangenheit zu konstruieren. Eindeutig mit Gewalt und Macht durchgesetzte geschlechtliche, rassische, soziale Ordnungen bilden die gedanklichen Konstanten dieses imaginierten „Retrotopia“ (Zygmunt Bauman). Wenn der Boden nicht mehr trägt, wird er zur Wand.

Massenarbeitslosigkeit, Entwertung von Lebensleistungen, Flexibilisierung und Auflösung sozialer Bindungen waren die Landmarken eines als Dschungel wahrgenommenen Ostdeutschland, für dessen Kartierung westdeutsche Beamte bis 1995 eine Sonderzahlung erhielten, die sogenannte Buschzulage. Erst in diesem „Land vor unserer Zeit“ (Littlefoot) etablierten sich die „Ostdeutschen“ als Selbst- und Fremdzuschreibung. Ostalgische Gefühle, Produkte und Praktiken sind ideeller und materieller Ausdruck der aktiven Herstellung kultureller Differenz.

Auf seinem Weg zu den Sedimenten der Vergangenheit führt der Schacht Martin Hoop vorbei an kryptischen Zeichensystemen der Nachwendezeit. Die im Untergeschoss gezeigte Werkgruppe 2000 verbindet neuere und ältere Sound- und Videoarbeiten zur einer Problemgeschichte der deutschen Gegenwart. Hier liegen die Wurzeln der Ostalgie. Arbeitslose Bergleute, gemeingefährliche Reichsbürger, ein fanatischer Fundamentalist und die knallharte Treuhand- und Expochefin Birgit Breuel sind Akteure, die dem postsozialistischen Zusammen- und Aufbruch ihren Stempel aufgedrückt haben. Möbel, Teppiche und Fernseher fungieren als Erinnerungsanker, an denen eine unendlich ferne und doch gerade erst vergangene Zukunft ablesbar wird.

Henrike Naumann, Ostalgie (Urgesellschaft), 2019, Mixed media (Teppichboden ‚Donau‘, Vliestapete ‚Kreise‘, Möbel, Objekte, Plastikknochen, DDR-Unterrichtsmaterial zur Sklavenhaltergesellschaft, Leuchtstofflampen Skonto-Markt Zwickau/Sachsen), photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Die Monotonie des Yeah Yeah Yeah (Eastie Girls), 2019, mixed media (Nachwende-Schuhladen Perleberg/Brandenburg, Teppichboden‚ Wild‘, Möbel, Objekte, Ostalgie-Produkte, NVA-Gasmaske, Steinzeitrequisiten, Video), photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Die Monotonie des Yeah Yeah Yeah (Eastie Girls), 2019, mixed media (Nachwende-Schuhladen Perleberg/Brandenburg, Teppichboden‚ Wild‘, Möbel, Objekte, Ostalgie-Produkte, NVA-Gasmaske, Steinzeitrequisiten, Video), photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Ostalgie, Exhibition view KOW 2019, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Ostalgie, Exhibition view KOW 2019, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Die Monotonie des Yeah Yeah Yeah (Eastie Girls), 2019, mixed media (Nachwende-Schuhladen Perleberg/Brandenburg, Teppichboden‚ Wild‘, Möbel, Objekte, Ostalgie-Produkte, NVA-Gasmaske, Steinzeitrequisiten, Video), photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Die Monotonie des Yeah Yeah Yeah (Eastie Girls), 2019, detail, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Die Monotonie des Yeah Yeah Yeah (Eastie Girls), 2019, detail, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Die Monotonie des Yeah Yeah Yeah (Eastie Girls), 2019, detail, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, What goes up must come down (AfD), 2019, Wrigley’s Spearmint Fahrradständer-Schild, rotes Kunstfell, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Ostalgie (Urgesellschaft), 2019, Mixed media (Teppichboden ‚Donau‘, Vliestapete ‚Kreise‘, Möbel, Objekte, Plastikknochen, DDR-Unterrichtsmaterial zur Sklavenhaltergesellschaft, Leuchtstofflampen Skonto-Markt Zwickau/Sachsen), photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Ostalgie (Urgesellschaft), 2019, Mixed media (Teppichboden ‚Donau‘, Vliestapete ‚Kreise‘, Möbel, Objekte, Plastikknochen, DDR-Unterrichtsmaterial zur Sklavenhaltergesellschaft, Leuchtstofflampen Skonto-Markt Zwickau/Sachsen), photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Ostalgie (Urgesellschaft), 2019, Mixed media (Teppichboden ‚Donau‘, Vliestapete ‚Kreise‘, Möbel, Objekte, Plastikknochen, DDR-Unterrichtsmaterial zur Sklavenhaltergesellschaft, Leuchtstofflampen Skonto-Markt Zwickau/Sachsen), photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Ostalgie (Urgesellschaft), 2019, Mixed media (Teppichboden ‚Donau‘, Vliestapete ‚Kreise‘, Möbel, Objekte, Plastikknochen, DDR-Unterrichtsmaterial zur Sklavenhaltergesellschaft, Leuchtstofflampen Skonto-Markt Zwickau/Sachsen), photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Ostalgie (Urgesellschaft), 2019, Mixed media (Teppichboden ‚Donau‘, Vliestapete ‚Kreise‘, Möbel, Objekte, Plastikknochen, DDR-Unterrichtsmaterial zur Sklavenhaltergesellschaft, Leuchtstofflampen Skonto-Markt Zwickau/Sachsen), photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Ostalgie (Urgesellschaft), 2019, detail, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Ostalgie (Urgesellschaft), 2019, detail, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Ostalgie (Urgesellschaft), 2019, detail, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Ostalgie (Urgesellschaft), 2019, detail, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Ostalgie (Urgesellschaft), 2019, detail, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, 2000, 2018, exhibition view KOW, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, 2000, 2018, detail, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, 2000, 2018, exhibition view KOW, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, 2000, 2018, exhibition view KOW, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, 2000, 2018, exhibition view KOW, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, 2000, 2018, exhibition view KOW, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, 2000, 2018, detail, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Traueraltar Deutsche Einheit, 2018, 2000, mixed media installation [consisting of various furniture, various props], photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, 2000, 2018, exhibition view KOW, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, 2000, 2018, detail, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, 2000, 2018, exhibition view KOW, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, 2000, 2018, exhibition view KOW, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, 2000, 2018, exhibition view KOW, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, 2000, 2018, detail, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, 2000, 2018, exhibition view KOW, photo: Ladislav Zajac
Henrike Naumann, Das Reich, 2018, 2000, mixed media installation [consisting of various furniture, various props, video (4:3, color, sound)], 13:21 min, photo: Ladislav Zajac

  • Current
  • Upcoming
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009

Current

Upcoming

2024

exercises in popular gymnastics

, Santiago Sierra
Mar 9 – Apr 13, 2024

Fremdkörper (Am Schwarzenbergplatz, Vienna)

, Candice Breitz, Marco A. Castillo, Dierk Schmidt, Sharona Franklin, Baseera Khan, Brilant Milazimi, Hana Miletic, Mie Yim
Feb 17 – Mar 23, 2024

My Mountain Has No Summit

, Simon Lehner
Nov 18, 2023 – Feb 25, 2024

2023

Teatro Popular

, Peter Friedl
Sep 15 – Nov 4, 2023

Like a Good, Good, Good Boy

, Hiwa K
Apr 28 – Jul 22, 2023

Casa Negra

, Marco A. Castillo
Mar 17 – Apr 15, 2023

Barbara Hammer & Hudinilson Jr

, Estate of Barbara Hammer, Hudinilson Jr
Mar 17 – Apr 15, 2023

Watching TV in Narva

, Tobias Zielony
Jan 28 – Mar 4, 2023

Das Auto Rosi aber

, Anna Boghiguian, Candice Breitz, Marco A. Castillo, Alice Creischer, Chto Delat, Heinrich Dunst, Anna Ehrenstein, Peter Friedl, Sophie Gogl, Clegg & Guttmann, Estate of Barbara Hammer, Hiwa K, Simon Lehner, Renzo Martens, Oswald Oberhuber, Mario Pfeifer, Santiago Sierra, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther
Nov 26, 2022 – Jan 14, 2023

2022

Proof of the Unthinkable

, Mario Pfeifer
Sep 16 – Nov 12, 2022

JOINT VENTURES: Carlos∕Ishikawa, London

Richard Sides – Basic Vision
Sep 16 – Nov 12, 2022

KOW at Sperling, Munich: Various Others 2022

, Anna Ehrenstein, Andrew Gilbert
Sep 10 – Oct 15, 2022

Latest News

Istvan Kantor
Jul 15 – Aug 20, 2022

Canary Archive

, Chto Delat
Jul 15 – Aug 20, 2022

KOW at LA MAISON DE RENDEZ–VOUS, Brussels: Kleine Beestjes

, Sophie Gogl
Jul 6 – Aug 31, 2022

Anna Boghiguian

, Anna Boghiguian
Apr 29 – Jun 25, 2022

Anna Boghiguian / Alice Creischer

, Anna Boghiguian, Alice Creischer
Apr 29 – Jun 25, 2022

BALOT

, CATPC, Renzo Martens
Feb 11 – Apr 8, 2022

The Albanian Conference: Home Is Where The Hatred Is

, Anna Ehrenstein, feat. DNA, Fadescha, Rebecca-Pokua Korang
Nov 12, 2021 – Jan 29, 2022

Idea / Ideal

, Marco A. Castillo
Nov 12, 2021 – Jan 29, 2022

2021

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 10 – Oct 31, 2021

The Bell Project

, Hiwa K
Jun 18 – Jul 24, 2021

Joint Ventures: Felix Gaudlitz, Vienna

Milena Büsch, Simon Lässig, Vera Lutz
Jun 18 – Jul 24, 2021

Jars

, Sophie Gogl
May 1 – Jul 24, 2021

What must not be, cannot be

, Mario Pfeifer
May 1 – Jun 12, 2021

Joint Ventures: Galerie nächst St. Stephan Rosemarie Schwarzwälder, Wien

Sonia Leimer – Junks of Joy
May 1 – Jun 12, 2021

Downstairs: Forced Love

, CATPC
Mar 26 – Apr 18, 2021

Permanente Veränderung

, Oswald Oberhuber
Mar 8 – Apr 18, 2021

JOINT ventures: Modern Art, London

Collier Schorr - Day for Night (1992/2021)
Mar 8 – Apr 18, 2021

Online exhibition: works on paper

, Oswald Oberhuber
Feb 1 – Mar 26, 2021

KOLONNEN - hohenzollern ist jetzt ein Verb

, Dierk Schmidt
Nov 20, 2020 – Jan 30, 2021

Downstairs: Airmail Paintings 186 and 192

, Eugenio Dittborn
Nov 20, 2020 – Jan 30, 2021

Online exhibition: The films

, Eugenio Dittborn
Dec 4, 2020 – Jan 31, 2021

2020

Online exhibition: One night in a social network

, Chto Delat
Oct 4 – Dec 4, 2020

Would You Like to Meet Your Neighbor?

, Estate of Barbara Hammer
Sep 11 – Nov 7, 2020

Downstairs: Two recent films

, Tobias Zielony
Sep 11 – Nov 7, 2020

OUT OF THE DARK II

, Candice Breitz, Chto Delat, Clegg & Guttmann, Alice Creischer, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, The Cabinet of Ramon Haze, Hiwa K, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Oswald Oberhuber, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Santiago Sierra, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, CATPC, Anna Ehrenstein, Christoph Schäfer
May 23 – Aug 15, 2020

Online exhibition: The Illusion of a Crowd

, Clemens von Wedemeyer
Apr 7 – May 31, 2020

Labour

, Candice Breitz
Feb 29 – Apr 30, 2020

Machines to change the world

Elena Asins
Feb 15 – Mar 14, 2020

Downstairs: Maschinen zur Veränderung der Welt

, The Cabinet of Ramon Haze
Feb 15 – Mar 14, 2020

TOASTED ANGELS, SOUNDS OF STEEL

, Estate of León Ferrari
Nov 23, 2019 – Feb 1, 2020

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 13, 2019 – Jan 25, 2020

2019

Stadtschlawinereien

, Alice Creischer, Dierk Schmidt, Michael E. Smith, Brandlhuber+, Larissa Fassler, Adelita Husni-Bey, Peng!, Andrea Pichl, Andreas Siekmann, Bárbara Wagner & Benjamin de Burca, Weekend & Plaste, et al.
Sep 7 – Nov 9, 2019

Oberhuber. Un futuro.

, Oswald Oberhuber
May 31 – Jul 27, 2019

Clegg & Guttmann and Franz Erhard Walther

, Clegg & Guttmann, Franz Erhard Walther
Apr 26 – Jul 27, 2019

Make up

, Tobias Zielony
Mar 2 – May 18, 2019

Ostalgie

Henrike Naumann
Feb 2 – Apr 28, 2019

His Master's Voice

, Alice Creischer
Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

Crusoe

, Eugenio Dittborn
Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

Contribution to Light. The Early Works of Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
Sep 13, 2018 – Jan 31, 2019

2018

Was euch am Leben hält, ist, was bei uns zu Asche zerfällt *

, Alice Creischer, Mario Pfeifer, Michael E. Smith, Tobias Zielony, Henrike Naumann
Sep 8 – Nov 10, 2018

EL OTRO, EL MISMO / THE OTHER, THE SAME

Los Carpinteros
Apr 28 – Jul 21, 2018

Maskirovka

, Tobias Zielony
Mar 24 – Apr 15, 2018

Double Bodies

, Frédéric Moser & Philippe Schwinger
Feb 10 – Mar 17, 2018

Hotel Résistance

Ahmet Öğüt
Nov 25, 2017 – Jan 28, 2018

2017

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 16 – Nov 5, 2017

Love Story

, Candice Breitz
Apr 29 – Jul 30, 2017

On the Possibility of Light

, Chto Delat
Feb 18 – Apr 9, 2017

On Fear and Education, Disenchantment and Justice, Protest and Disunion in Saxony / Germany

, Mario Pfeifer
Dec 1, 2016 – Apr 15, 2017

The Cabinet of Ramon Haze

, The Cabinet of Ramon Haze
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

Things, Not Words

, Heinrich Dunst
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

2016

Barbara Hammer & Oswald Oberhuber

, Estate of Barbara Hammer, Oswald Oberhuber
Sep 17 – Nov 6, 2016

Out Of The Dark

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Hiwa K, Renzo Martens, Chris Martin, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, The Cabinet of Ramon Haze
Jun 26 – Jul 31, 2016

The Citizen

, Tobias Zielony
Apr 30 – Jun 12, 2016

This Lemon Tastes of Apple

, Hiwa K
Apr 30 – Jun 12, 2016

Broken Windows 6.3

, Dierk Schmidt
Mar 12 – Apr 16, 2016

Cast Behind You The Bones Of Your Mother

, Clemens von Wedemeyer
Dec 19, 2015 – Feb 27, 2016

2015

Left To Our Own Devices

Hito Steyerl
Sep 17 – Dec 5, 2015

A Summer Of Films

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Renzo Martens, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Screening program
Jun 28 – Jul 26, 2015

Approximation In The Digital Age To A Humanity Condemned To Disappear

, Mario Pfeifer
May 2 – Jun 25, 2015

A Lucky Day

, Renzo Martens, CATPC
May 2 – Jul 26, 2015

Time Capsule. Artistic Report on Catastrophes and Utopia

, Chto Delat
Feb 28 – Apr 18, 2015

Have A Crush

, Estate of Barbara Hammer
Jan 10 – Feb 14, 2015

Dream Lovers. The Films 2008–2014

, Tobias Zielony
Dec 6, 2014 – Feb 14, 2015

2014

Dämmstoffe

, Heinrich Dunst
Nov 1 – Dec 18, 2014

Pinturas Aeropostales

, Eugenio Dittborn
Sep 13 – Nov 23, 2014

Cool Drink on a Hot Day

, Chris Martin
May 3 – Jul 27, 2014

In The Stomach Of The Predators

, Alice Creischer
Mar 1 – Apr 19, 2014

2013

Körperformen

, Franz Erhard Walther
Nov 30 – Feb 13, 2013

40 cbm Of Earth From The Iberian Peninsula

, Santiago Sierra
Sep 14 – Oct 30, 2013

Michael E. Smith II

, Michael E. Smith
Apr 27 – Jul 13, 2013

Dignity

, Estate of Barbara Hammer
Feb 16 – Apr 14, 2013

Believers

, Alice Creischer, Chto Delat, Estate of Barbara Hammer, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Tobias Zielony, Zanny Begg, Joseph Beuys, Arno Brandlhuber, Ines Doujak, Philippe Halsman, Adrian Piper, Pussy Riot, Christoph Schlingensief, Andreas Siekmann, Santiago Sierra, Andreas Slominski, Sean Snyder
Nov 10, 2012 – Feb 3, 2013

2012

Im Archipel

Arno Brandlhuber
Sep 8 – Oct 21, 2012

Das Etablissement der Tatsachen The Establishment of Matters of Fact

, Alice Creischer
Apr 27 – Jul 22, 2012

Manitoba

, Tobias Zielony
Feb 3 – Apr 15, 2012

Tina Schulz

, Tina Schulz
Nov 5, 2011 – Jan 28, 2012

2011

A Formal Film In Nine Episodes, Prologue & Epilogue

, Mario Pfeifer
Sep 10 – Oct 28, 2011

Social Violence

, Santiago Sierra, Cady Noland
Apr 30 – Jul 29, 2011

Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
Feb 12 – Mar 17, 2011

Franz Erhard Walther

, Franz Erhard Walther
Nov 6, 2010 – Feb 11, 2011

2010

Chris Martin

, Chris Martin
Sep 11 – Oct 24, 2010

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Jun 12 – Jul 25, 2010

Vele, Zgora

, Tobias Zielony
May 1 – Jun 5, 2010

The Fourth Wall

, Clemens von Wedemeyer
Jan 23 – Apr 22, 2010

Antirepresentationalism 3: Issues of Empathy Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Ramon Haze, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Nov 28, 2009 – Jan 15, 2010

2009

Antirepresentationalism 2: Trouble with Realism. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Famed, Markus Dressen, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Eiko Grimmberg/ Arthur Zalewski, Mark Hamilton, Ramon Haze, Oliver Kossack, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau (Marcel Bühler, Alexander Koch), Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber
Oct 17 – Nov 21, 2009

Antirepresentationalism 1: Politics of Redescription. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Sep 4 – Oct 10, 2009

KOW ISSUE 5: Spirituality and Anti-Universalism

, Chris Martin
May 1 – May 30, 2009

KOW ISSUE 4: THE SOCIAL USE OF SIGNS (OBLIGATION TO EXPRESS)

, Tina Schulz
Apr 3 – Apr 27, 2009

KOW ISSUE 3: Detroits' Post-Fordism

, Michael E. Smith
Mar 27 – Mar 29, 2009

KOW ISSUE 1: Participatory Minimalism

, Franz Erhard Walther
Feb 27 – Mar 21, 2009

Close