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Yours, KOW

, Michael E. Smith

Michael E. Smith

Jun 12 – Jul 25, 2010

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The baby teeth appear just to fall right out. The same happens with the second teeth. Parents who do not know any better raise their kids on “Mountain Dew”, a popular soda drink with such high levels of caffeine and sugar that it destroys the enamel. New Orleans and the coasts of the Southern States are by no means the only disaster zones of the USA; there are also the bodies and lives of more and more people.

Kaum sind die ersten Zähne da, fallen sie wieder aus. Später die zweiten. Die Eltern, die es nicht besser wissen, ziehen ihre Kinder mit Mountain Dew auf, der populären Limonade, die Koffein und Zucker in hoher Konzentration enthält und die den Zahnschmelz zersetzt. Nicht nur New Orleans und die Küsten der Südstaaten sind Katastrophengebiete der USA, auch die Körper und Leben von immer mehr Menschen.

Ancient Greek ethics valued the “Care of the Self” as fundamental to the responsible existence of any individual or society. A concept evoked by Michel Foucault. Western societies, however, seem to struggle with this kind of care and are faced with the resulting damage.

The oeuvre of Michael E. Smith portrays America’s distressed soul at the beginning of the 21st century. He displays it as a layout of ruined bodies, symbols of the traumatic existence in a paralyzed system violently negating and repressing its own vulnerability. Smith uses clothes, freezers, metal cans – all sorts of objects and materials that protect or preserve, that are close to the body or seem physical themselves, like industrial foam, and forces them into a spatial and formally rigid order. Paint, resin and oil agglutinate or harden the remains of a modest life. Symbolic references to Afro-American, working class and hip-hop cultures hint at the struggles many endure in trying to survive under repressive conditions.

Smith’s exhibitions are silenced. Through modest gestures or interventions he forces spaces into emotional and symbolical tension. He improvises his scarce installations out of objects, both found and made, frequently right at the spot. These minimalist settings exist next to his sculptures, paintings, works on paper, and videos. The small canvasses have scarred or crusted surfaces, or they are ashy black monochromes. In his drawings, the ink sits on the paper like graffiti or sinks into it, sometimes like a tattoo, sometimes like mud. The videos display minimalist loops: dog paws twitching in sleep, the sweaty hair of Miles David, legs with trousers whipped by storm.

Michael E. Smith (b. 1977) studied at Yale University. He now lives and works in Detroit where he teaches at the College for Creative Studies (CCS) since 2008. The exhibition with KOW is his first solo show in a gallery.

Text and Photos: Alexander Koch

Die „Sorge um sich selbst“, die der antiken Ethik so viel galt und die Michel Foucault wieder als Grundlage einer verantwortlichen Existenz des Einzelnen wie auch des Gemeinwesens ins Gespräch brachte, haben die westlichen Gesellschaften offensichtlich verlernt, nun bilanzieren sie den Schaden, den sie nehmen, seit sie auf sich zu wenig Acht geben.

Michael E. Smith portraitiert in seinem jungen Werk die geschundene amerikanische Seele im frühen 21. Jahrhunderts als eine Anordnung ruinöser Körper. Als traumatische Existenz in einem paralysierten System, das seine eigene Verletzlichkeit mit Gewalt verleugnet und verdrängt. T-Shirts, Kühltruhen, Blechdosen, Objekte und Materialien, die schützen oder konservieren, die dem Körper nah sind wie Kleidung und Nahrung oder die selbst körperlich anmuten wie Schaumstoffe aus der Industrie, zwingt Smith in rigide formale und räumliche Ordnungen. Lacke, Harze und Öle verkleben und versteifen Reststücke eines anspruchslosen Lebens. Symbolische Bezüge zur afro-amerikanischen Alltagskultur, zur Working Class und zu Hip Hop verweisen auf die Anstrengungen, unter den repressiven Verhältnissen zu überleben, die für viele gelten.

Meist bleiben Smiths Ausstellungen fast leer. Nur wenige Gesten und Eingriffe zwingen die Räume in eine emotionale und symbolische Spannung. Vor Ort improvisiert Smith aus einigen gefundenen oder gefertigten Gegenständen spärliche Installationen. In seinem Werk stehen neben diesen minimalen Inszierungen seine Skulpturen, seine Malerei, Arbeiten auf Papier sowie Videos. Kleine Leinwände zeigen vernarbte und verkrustete Oberflächen oder sind aschefahle schwarze Monochrome. In Zeichnungen dringen Tinten und Lacke mal wie Graffiti, mal wie eine Tätowierung, mal wie Schlamm in das Papier. Die Videos bestehen aus minimalistischen Loops: Hundepfoten, die im Schlaf zucken, das schweißnasse Haar von Miles Davis, zwei von Sturm gepeitschte Beine.

Nach seinem Studium an der Yale University lebt und arbeitet Michael E. Smith (Jahrgang 1977) wieder in Detroit, wo er er seit 2008 am College for Creative Studies (CCS) lehrt. Wir zeigen seine erste Galerie-Einzelausstellung.

Text und Fotos: Alexander Koch

Michael E. Smith, Exhibition view KOW, Berlin, 2010
Michael E. Smith, Exhibition view KOW, Berlin, 2010
Michael E. Smith, Exhibition view KOW, Berlin, 2010
Michael E. Smith, Exhibition view KOW, Berlin, 2010
Michael E. Smith, Untitled, 2009, Caps, tape, foam, 35.6 x 20 x 20.3 cm
Michael E. Smith, Untitled, 2010, Plastic bone, metal hook, windex spray, nozzle, tape, fluorescent light, 15 × 150 × 30 cm
Michael E. Smith, Untitled, 2010, Plastic bone, metal hook, windex spray, nozzle, tape, fluorescent light, 15 × 150 × 30 cm
Michael E. Smith, Untitled, 2010, Telephone wire, neon tube socket, 8.5 × 18 × 22.5 cm
Michael E. Smith, Untitled, 2010, Telephone wire, neon tube socket, 8.5 × 18 × 22.5 cm, detail
Michael E. Smith, Exhibition view KOW, Berlin, 2010
Michael E. Smith, Untitled, 2010, Sweatshirt, polyester resin, 14 × 35 × 24 cm
Michael E. Smith, Exhibition view KOW, Berlin, 2010
Michael E. Smith, Untitled, 2010, Mixed media on canvas, 51 × 40.5 cm each
Michael E. Smith, Untitled, 2010, Mixed media on canvas, 51 × 40.5 cm
Michael E. Smith, Untitled, 2010, Mixed media on canvas, 51 × 40.5 cm
Michael E. Smith, Exhibition view KOW, Berlin, 2010
Michael E. Smith, Larry Bird‘s Scalp, 2010, Buff goose pelt, plastic, 37.5 × 22 × 5 cm
Michael E. Smith, Larry Bird‘s Scalp, 2010, Buff goose pelt, plastic, 37.5 × 22 × 5 cm
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On Fear and Education, Disenchantment and Justice, Protest and Disunion in Saxony / Germany

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, Barbara Hammer, Oswald Oberhuber
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, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Barbara Hammer, Renzo Martens, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony
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Approximation In The Digital Age To A Humanity Condemned To Disappear

, Mario Pfeifer
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A Lucky Day

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, Alice Creischer, Chto Delat, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Tobias Zielony
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, Franz Erhard Walther
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Antirepresentationalism 3: Issues of Empathy Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony
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Antirepresentationalism 2: Trouble with Realism. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony
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Antirepresentationalism 1: Politics of Redescription. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer
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KOW ISSUE 5: Spirituality and Anti-Universalism

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KOW ISSUE 4: THE SOCIAL USE OF SIGNS (OBLIGATION TO EXPRESS)

, Tina Schulz
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KOW ISSUE 3: Detroits' Post-Fordism

, Michael E. Smith
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KOW ISSUE 1: Participatory Minimalism

, Franz Erhard Walther
Feb 27 – Mar 21, 2009

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