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Yours, KOW
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Opening Saturday and Sunday, May 23/24, 11am–18pm.

Works of art that no one sees are tragic creatures. Locked away, languishing in obscurity, pictures, sculptures, and videos can’t meditate on what they mean, can’t quietly grow and mature—indeed, they can’t even despair. They have life only in the eyes of people, and so any barriers to access, any social distancing implies their immediate and impotent demise. Yet art, we know, dies hard; it only takes a nap when darkness falls around it. And every first and fresh new glance brings it back in the full splendor of its form.

Eröffnung Samstag und Sonntag, 23. und 24 Mai, je 11 bis 18 Uhr

Kunstwerke, die niemand sieht, sind tragische Geschöpfe. Weggesperrt in ihr Unausgestelltsein können Bilder, Skulpturen und Videos nicht über ihren Sinn reflektieren, nicht in Stille wachsen und reifen, ja sie können nicht einmal verzweifeln. Da sie ausschließlich in den Blicken von Menschen leben, bedeutet für sie jeder Lockdown des Zugangs, jede soziale Distanz, das sofortige, ohnmächtige Ende. Doch bekanntlich stirbt sie nicht so leicht, die Kunst, sondern schläft nur ein bisschen, wenn es um sie dunkel wird. Und jeder erste, frische neue Blick bringt sie in das volle Ornat ihrer Gestalt zurück.

That is why, in 2016, we retrieved works from our storage rooms that had not seen the light of day quite some time and reanimated them in the eyes of our visitors. The show was titled Out of the Dark. Now, as a monthslong lockdown on the entire art world comes to an end, we give ourselves the gift of another exhibition starring some of our old flames, as well as several new productions completed over the past few weeks that we want to see. Because they offer us reflections on this questionable time in which we live. We throw open crates and basement doors, fire up hard drives and screens, to show and celebrate what we have in art. After what we’ve been through these past months, as Covid-19 brought social life to a virtual standstill, we asked thirteen artists to contribute to a reunion with art in Out of the Dark II. You’re cordially invited. KOW is open.

Glimpses into studios and archives reveal how much of our lives, as individuals and as a community, is stored up in the things that artists bring to light. They also reveal how profoundly our perspective on these things changes depending on who we are at the moment. And no wonder. Seeing a picture of people today, we reflexively worry whether they’re maintaining the obligatory 6 feet of distance. Bustling airports in a film? Baffling. Workers in a factory—is that a critique of capitalism, or does it make us yearn for the old normal? Every gaze has its time and its contemporary relevance. And it’s interesting to see which art holds up under these constantly shifting gazes because it has something new to say when circumstances change, and which art perhaps does not.

We’ve tried to put together an exhibition that brings home how we look when nothing is going back to normal anytime soon. When we can’t readily put the checkmarks of peremptory interpretation behind Object Number One and Object Number Two because we may see things differently today than we did yesterday. An exhibition, that is to say, in which it’s at bottom we who’re being put to the test: How we see what we see. What we believe. What scares us. What we might do without. What makes us angry. What thrills us and what we want to celebrate. Yes, art is awesome, as these past weeks have made us realize afresh. It’s a vital necessity, the political decisionmakers say. Thanks for the compliment. It’s an instrument of world-making, we say. It creates and clarifies for us, in our eyes, under our gaze, what is and who we are at this juncture.

2016 holten wir daher Werke aus unserem Lager, die schon länger nicht das Licht der Welt gesehen hatten, reanimierten sie in den Augen des Publikums, und nannten die Schau Out of the Dark. Jetzt, da der ganze Ausstellungsbetrieb einstweilen hinter Schloss und Riegel lag, zeigen wir erneut eine Ausstellung mit alten Lieben, aber auch mit vielen neuen Produktionen, die in den vergangenen Wochen entstanden und die wir sehen möchten. Weil sie uns ein Echo geben auf diese fragwürdige Zeit, in der wir gerade sind. Wir öffnen Kisten und Keller, werfen Festplatten und Monitore an, um zu zeigen und zu feiern, was wir an der Kunst haben. Nach den Erfahrungen der jüngsten Zeit, während Covid-19 das soziale Leben stark einschränkte, haben wir uns für Out of the Dark II von 13 Künstlerinnen und Künstlern ein Wiedersehen mit der Kunst gewünscht. Wir laden Sie herzlich dazu ein. KOW hat auf.

Beim Blick in Ateliers und Archive zeigt sich, wie viel von unserem Leben in den Dingen steckt, die Künstler*innen zu Tage bringen. Und es zeigt sich auch, wie anders wir auf diese Dinge schauen, je nachdem, wer wir gerade sind. Wer heute ein Bild sieht, das Menschen zeigt, sucht nach 1,5 Metern Abstand zwischen ihnen. Belebte Flughäfen in einem Film? Verwirrend. Arbeiter in einer Fabrik – ist das Kapitalismuskritik oder weckt das Sehnsucht nach Normalität? Jeder Blick hat seine Zeit und seine Aktualität. Und es ist interessant, welche Kunst sich diesen stetig wandelnden Blicken immer wieder neu und sinnvoll anbietet, auch in wechselnden Lebenslagen, und welche vielleicht auch nicht.

Wir haben versucht, eine Ausstellung zu machen, die vor Augen führt, wie wir schauen, wenn gerade nicht alles beim Alten bleibt. Wenn wir nicht ohne Weiteres die schnellen Häkchen unserer Interpretationsleistung hinter Objekt Eins und Objekt Zwei setzen können, weil wir womöglich heute anders sehen als gestern. Mithin eine Ausstellung, die wohl vor allem uns überprüft: Wie wir sehen, was wir sehen. Was wir vermeinen. Wovor wir Angst haben. Auf was wir verzichten könnten. Was uns ärgert. Was uns begeistert und was wir feiern wollen. Ja, Kunst ist toll, das wurde uns dieser Tage wieder klar. Sie sei ein Lebensmittel, sagt die Politik. Danke dafür. Sie ist ein Weltinstrument, sagen wir. Sie erschafft und klärt für uns, in unseren Augen, vor unserem Blick, was ist und wer wir augenblicklich sind.

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What remains unseen, what’s repressed from view and marginalized, what’s inconvenient or embarrassing, unsightly/invisible or perhaps faceless: these are often the stuff of art. And so is the unforeseen.

Das Ungesehene, das aus der Sicht Verdrängte und Marginalisierte, das Unangenehme, Unansichtige, vielleicht Gesichtslose, sind ihr häufiges Genre. Das Unvorhersehbare auch.

Turning the spotlight on art, Out of the Dark II should not gloss over the fact that much remains in the shadows of public attention despite, or in fact especially because of, a crisis in which we’re focused on our own situation. For a little while, such self-centeredness is understandable, but then we must open our eyes again to challenges, and to visions, that go beyond our personal or even national horizons. As art reclaims its public presence, critical perspectives on what is happening in our world also demand to be heard again. For art is not what’s already manifest or loudly announces itself. The mission of cultural production is to serve as a check on the global attention economy, to rebalance the discursive system, to publicly comment on social and political developments, to raise objections, to rethink problems and challenge our thinking, to spur debate.

What remains unseen, what’s repressed from view and marginalized, what’s inconvenient or embarrassing, unsightly/invisible or perhaps faceless: these are often the stuff of art. And so is the unforeseen. If there’s one thing we have in art, it’s that it is worldly without ever agreeing with the world. And so, thankfully, jolts us out of our inertia, out of the cozy murk of pure introspection. When we open our eyes to it, it pushes us out into the world. And then it shines a bright new light on us, too.

Out of the Dark II soll bei allem Scheinwerferlicht auf die Kunst nicht verbergen, was alles gleichwohl weiterhin, oder mehr noch als zuvor, derzeit im Dunkeln bleibt. Die Zentrierung des Blicks auf die eigene Situation ist während einer Krise verständlich, aber nur für kurze Zeit zu verantworten; und sie darf die Wahrnehmung von Problemen, auch von Visionen, die weiter reichen als der persönliche oder der nationale Horizont, nicht verschatten. Mit der öffentlichen Präsenz der Kunst meldet sich auch der kritische Blick auf das Weltgeschehen wieder stärker zu Wort. Denn Kunst ist nicht das, was sich ohnehin schon zeigt oder lautstark zu erkennen gibt. Der kulturellen Produktion kommt die Rolle der Checks and Balances in einem globalen Aufmerksamkeits- und Diskurssystem zu, der öffentlichen Kommentierung des sozialen und politischen Geschehens, des Widerspruchs, des Um- und Andersdenkens, der Debatte.

Das Ungesehene, das aus der Sicht Verdrängte und Marginalisierte, das Unangenehme, Unansichtige, vielleicht Gesichtslose, sind ihr häufiges Genre. Das Unvorhersehbare auch. Wenn wir eines an der Kunst haben, dann sicher das: ihre Welthaltigkeit, die sich nicht einfach an die Welt hält. Und es uns daher dankenswerterweise schwer macht, bloß in uns zu verharren, im inneren Dunkel der reinen Selbstwahrnehmung. Sie zwingt uns, wenn wir die Augen für sie öffnen, hinaus. Und dann wieder in uns hinein, aber mit mehr Licht.

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2020

ONLINE EXHIBITION: One night in a social network

, Chto Delat
Oct 4 – Nov 28, 2020

Would You Like to Meet Your Neighbor?

, Estate of Barbara Hammer
Sep 11 – Nov 7, 2020

Downstairs: Two recent films by Tobias Zielony

, Tobias Zielony
Sep 11 – Nov 7, 2020

OUT OF THE DARK II

, Candice Breitz, Chto Delat, Clegg & Guttmann, Alice Creischer, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, The Cabinet of Ramon Haze, Hiwa K, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Oswald Oberhuber, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Santiago Sierra, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, CATPC, Anna Ehrenstein, Christoph Schäfer
May 23 – Aug 15, 2020

The Illusion of a Crowd

, Clemens von Wedemeyer
Apr 7 – May 31, 2020

Labour

, Candice Breitz
Feb 29 – Apr 30, 2020

Machines to change the world

Elena Asins
Feb 15 – Mar 14, 2020

Maschinen zur Veränderung der Welt

, The Cabinet of Ramon Haze
Feb 15 – Mar 14, 2020

TOASTED ANGELS, SOUNDS OF STEEL

, Estate of León Ferrari
Nov 23, 2019 – Feb 1, 2020

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 13, 2019 – Jan 25, 2020

2019

Stadtschlawinereien

, Alice Creischer, Dierk Schmidt, Michael E. Smith, Brandlhuber+, Larissa Fassler, Adelita Husni-Bey, Peng!, Andrea Pichl, Andreas Siekmann, Bárbara Wagner & Benjamin de Burca, Weekend & Plaste, et al.
Sep 7 – Nov 9, 2019

Oberhuber. Un futuro.

, Oswald Oberhuber
May 31 – Jul 27, 2019

Clegg & Guttmann and Franz Erhard Walther

, Clegg & Guttmann, Franz Erhard Walther
Apr 26 – Jul 27, 2019

Make up

, Tobias Zielony
Mar 2 – May 18, 2019

Ostalgie

, Henrike Naumann
Feb 2 – Apr 28, 2019

His Master's Voice

, Alice Creischer
Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

Crusoe

, Eugenio Dittborn
Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

Contribution to Light. The Early Works of Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
Sep 13, 2018 – Jan 31, 2019

2018

Was euch am Leben hält, ist, was bei uns zu Asche zerfällt *

, Alice Creischer, Henrike Naumann, Mario Pfeifer, Michael E. Smith, Tobias Zielony
Sep 8 – Nov 10, 2018

EL OTRO, EL MISMO / THE OTHER, THE SAME

Los Carpinteros
Apr 28 – Jul 21, 2018

Maskirovka

, Tobias Zielony
Mar 24 – Apr 15, 2018

Double Bodies

, Frédéric Moser & Philippe Schwinger
Feb 10 – Mar 17, 2018

Hotel Résistance

Ahmet Öğüt
Nov 25, 2017 – Jan 28, 2018

2017

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 16 – Nov 5, 2017

Love Story

, Candice Breitz
Apr 29 – Jul 30, 2017

On the Possibility of Light

, Chto Delat
Feb 18 – Apr 9, 2017

On Fear and Education, Disenchantment and Justice, Protest and Disunion in Saxony / Germany

, Mario Pfeifer
Dec 1, 2016 – Apr 15, 2017

The Cabinet of Ramon Haze

, The Cabinet of Ramon Haze
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

Things, Not Words

, Heinrich Dunst
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

2016

Barbara Hammer & Oswald Oberhuber

, Estate of Barbara Hammer, Oswald Oberhuber
Sep 17 – Nov 6, 2016

Out Of The Dark

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Hiwa K, Renzo Martens, Chris Martin, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, The Cabinet of Ramon Haze
Jun 26 – Jul 31, 2016

The Citizen

, Tobias Zielony
Apr 30 – Jun 12, 2016

This Lemon Tastes of Apple

, Hiwa K
Apr 30 – Jun 12, 2016

Broken Windows 6.3

, Dierk Schmidt
Mar 12 – Apr 16, 2016

Cast Behind You The Bones Of Your Mother

, Clemens von Wedemeyer
Dec 19, 2015 – Feb 27, 2016

2015

Left To Our Own Devices

Hito Steyerl
Sep 17 – Dec 5, 2015

A Summer Of Films

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Renzo Martens, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Screening program
Jun 28 – Jul 26, 2015

Approximation In The Digital Age To A Humanity Condemned To Disappear

, Mario Pfeifer
May 2 – Jun 25, 2015

A Lucky Day

, Renzo Martens
May 2 – Jul 26, 2015

Time Capsule. Artistic Report on Catastrophes and Utopia

, Chto Delat
Feb 28 – Apr 18, 2015

Have A Crush

, Estate of Barbara Hammer
Jan 10 – Feb 14, 2015

Dream Lovers. The Films 2008–2014

, Tobias Zielony
Dec 6, 2014 – Feb 14, 2015

2014

Dämmstoffe

, Heinrich Dunst
Nov 1 – Dec 18, 2014

Pinturas Aeropostales

, Eugenio Dittborn
Sep 13 – Nov 23, 2014

Cool Drink on a Hot Day

, Chris Martin
May 3 – Jul 27, 2014

In The Stomach Of The Predators

, Alice Creischer
Mar 1 – Apr 19, 2014

2013

Körperformen

, Franz Erhard Walther
Nov 30 – Feb 13, 2013

40 cbm Of Earth From The Iberian Peninsula

, Santiago Sierra
Sep 14 – Oct 30, 2013

Michael E. Smith II

, Michael E. Smith
Apr 27 – Jul 13, 2013

Dignity

, Estate of Barbara Hammer
Feb 16 – Apr 14, 2013

Believers

, Alice Creischer, Chto Delat, Estate of Barbara Hammer, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Tobias Zielony, Zanny Begg, Joseph Beuys, Arno Brandlhuber, Ines Doujak, Philippe Halsman, Adrian Piper, Pussy Riot, Christoph Schlingensief, Andreas Siekmann, Santiago Sierra, Andreas Slominski, Sean Snyder
Nov 10, 2012 – Feb 3, 2013

2012

Im Archipel

Arno Brandlhuber
Sep 8 – Oct 21, 2012

Das Etablissement der Tatsachen The Establishment of Matters of Fact

, Alice Creischer
Apr 27 – Jul 22, 2012

Manitoba

, Tobias Zielony
Feb 3 – Apr 15, 2012

Tina Schulz

, Tina Schulz
Nov 5, 2011 – Jan 28, 2012

2011

A Formal Film In Nine Episodes, Prologue & Epilogue

, Mario Pfeifer
Sep 10 – Oct 28, 2011

Social Violence

, Santiago Sierra, Cady Noland
Apr 30 – Jul 29, 2011

Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
Feb 12 – Mar 17, 2011

Franz Erhard Walther

, Franz Erhard Walther
Nov 6, 2010 – Feb 11, 2011

2010

Chris Martin

, Chris Martin
Sep 11 – Oct 24, 2010

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Jun 12 – Jul 25, 2010

Vele, Zgora

, Tobias Zielony
May 1 – Jun 5, 2010

The Fourth Wall

, Clemens von Wedemeyer
Jan 23 – Apr 22, 2010

Antirepresentationalism 3: Issues of Empathy Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Ramon Haze, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Nov 28, 2009 – Jan 15, 2010

2009

Antirepresentationalism 2: Trouble with Realism. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Famed, Markus Dressen, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Eiko Grimmberg/ Arthur Zalewski, Mark Hamilton, Ramon Haze, Oliver Kossack, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau (Marcel Bühler, Alexander Koch), Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber
Oct 17 – Nov 21, 2009

Antirepresentationalism 1: Politics of Redescription. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Sep 4 – Oct 10, 2009

KOW ISSUE 5: Spirituality and Anti-Universalism

, Chris Martin
May 1 – May 30, 2009

KOW ISSUE 4: THE SOCIAL USE OF SIGNS (OBLIGATION TO EXPRESS)

, Tina Schulz
Apr 3 – Apr 27, 2009

KOW ISSUE 3: Detroits' Post-Fordism

, Michael E. Smith
Mar 27 – Mar 29, 2009

KOW ISSUE 1: Participatory Minimalism

, Franz Erhard Walther
Feb 27 – Mar 21, 2009

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